Foursquare zet in op evenementen en ervaringen

Location-Based Services (LBS) willen steeds meer deel gaan uitmaken van de ervaringen die je op locatie meemaakt, zo ook Foursquare. Tot nu toe was Foursquare altijd afhankelijk van het initiatief van de gebruikers om de app te openen, in te checken, to-do-lijsten op te stellen en tips te delen. Met Foursquare Radar gaat daar verandering in komen. Foursquare Rader zendt notificaties wanneer je in de buurt komt van een bepaalde venue. Welke mogelijkheden liggen er voor de sport? 

Foursquare Radar
Foursquare Radar maakt handig gebruik van iOS5 door het aantal notificaties flink te verhogen. Kom je bijvoorbeeld in de buurt van een venue uit de to-do-lijst dan krijg je een notificatie, kom je in de buurt van een venue waar drie vrienden aanwezig zijn dan krijg je een notificatie. Hiervoor hoeft de app niet geopend te zijn(!).

Voor (sport)bedrijven biedt de toevoeging van Foursquare Radar enorm veel mogelijkheden. Als fan loop je langs de fanshop en je krijgt een notificatie dat het nieuwe uitshirt binnen is. Of je loopt langs het stadion en je krijgt een notificatie dat de kaartverkoop voor de kraker over 5 minuten van start gaat.

De Foursquare Radar opent de weg voor het actief delen van ervaringen aan gebruikers onderling. Volgens de CEO zijn de notificaties uitstekend toe te passen op geplaatste aanbevelingen (recommendations) door vrienden op Foursquare. Het maakt een tip/ aanbeveling voor bedrijven nog interessanter en ook de Game Mechanics krijgen een boost. Foursquare komt tot leven.

Samenwerking ESPN en Foursquare
ESPN en Foursquare hebben een samenwerking om venues te koppelen aan events, bijvoorbeeld een voetbalwedstrijd. Bij het delen van de check-ins via bijvoorbeeld Twitter wordt bij de venue automatisch het evenement vermeld. Zo checkte Vincent Leenders afgelopen weekend bij PSV – Vitesse in. Volgens ESPN speelde PSV echter thuis.

" Dit automatische event heeft ons aardig bezig gehouden. Dit staat er namelijk in als een uitwedstrijd (PSV-Vitesse). Dit kunnen wij niet aanpassen. Het heeft te maken met een automatische koppeling tussen ESPN en Foursquare, deze events kunnen niet door de organizer zelf aangemaakt worden.

Dit is overigens ook van toepassing op een aantal andere samenwerkingen die Foursquare heeft, zoals met events. Dit kan zelfs door de administrator van een Venue niet aangepast worden. "