Vitesse in 2013-2014 ook kampioen in social media gebruik?

De ambitie van Vitesse is uitgesproken; strijden om de landstitel in 2013-2014. Vitesse heeft drie seizoenen om op alle fronten klaar te zijn voor het hoogte niveau. Dat er ook de nodige stappen op social media-gebied zijn gemaakt werd voor het eerst zichtbaar toen de officiële Twitteraccount op de backdrops verscheen. Achter de schermen werkt Vitesse nu met WhoSay.com, een social media platform wat alles over de ingezette sociale media (inclusief de conversaties) samenbrengt op één platform. Wat betekent deze samenwerking voor het gebruik van social media door Vitesse?

WhoSay.com en CAA
De Creative Artists Agency (CAA) is een enorme artiesten agency, zij vertegenwoordigen de grote sterren uit Hollywood zoals bijvoorbeeld Tom Hanks en WhoSay.com is hier de social media variant van. WhoSay.com is een social media platform voor celebs zoals Kevin Spacey, Tom Hanks, Jim Carrey, John Cusack, maar ook sporters als Cristiano Ronaldo, Nando Djokovic en pro-skater Tony Hawk. Vitesse mag zich in dit rijtje plaatsen en werkt nu ruim twee maanden met dit platform. WhoSay.com verzamelt verschillende social media bronnen als Twitter, Youtube, Facebook maar ook Tumblr en Google+. Deze komen op één platform samen wat weer zorgt voor verhoogde kruisbestuiving.

Statistieken
WhoSay.com houdt alles bij. Of het nou gaat om hoeveel nieuwe followers er zijn, hoe pagina`s bekeken worden, hoe lang ze bekeken worden of waar men op reageert.

Gebruiksvriendelijkheid
Dit geldt naast de bezoeker, ook voor de gebruiker. Met WhoSay kunnen alle afdelingen binnen Vitesse namens Vitesse posten op social media, via een centrale regie. Of het nu foto`s, filmpjes of nieuwstweets zijn. Iedereen kan ze Twitteren of delen op Facebook.

Vitesse gebruikt het systeem voor: Merchandise van nieuwe producten, voetbalnieuwtjes, de maatschappelijk betrokken afdeling 'Vitesse Betrokken' met een foto van een activiteit of communicatie met een nieuwsbericht. Personeelsleden kunnen via PC of mobiel berichten klaarzetten. De gebruiker heeft met het bezoeken van de Whosay-pagina het voordeel dat hij direct op content kan reageren. Niet vanuit de tweet naar Twitpic of Yfrog pagina`s om vervolgens weer terug te gaan naar Twitter of Facebook. Alles in één platform. “Liken” en “Followen” gebeuren hierdoor vanuit één platform.

Social media in uitingen
Vitesse heeft social media volop aanwezig in eigen uitingen. Twitter, Facebook en Hyves staan al langere tijd in printed media, maar bij de wedstrijd tegen sc Heerenveen was er een primeur. Facebook en Twitter op de virtual carpets naast de doelen en Twitter op de backdrops. Dit heeft niet geleid tot spectaculair meer volgers bij deze wedstrijd.

Bij de persconferentie van nieuwe hoofdsponsor Simpel.nl was de Whosay-pagina ruim 6.000 maal bekeken. Over verschillende “achter-de-schermen”-foto`s (van verschillende afdelingen) met betrekking tot de persconferentie werd online veel gesproken. De derby tussen NEC en Vitesse twee weken terug leverde (samen met de persconferentie) in 300 nieuwe followers op.

Voetbal blijft in de toekomst centraal staan. Dit zorgt voor de meeste followers en voetbal draagt ook bij aan de content. Het ondersteunen van social media via een centraal platform en het vermelden op zichtbare uitingen zorgt voor een verhoogde interactie via Twitter en heeft ook al een aantal commerciële succes opgeleverd. Hoe? Daar gaan we in een volgende blog verder op in.

Met dank aan Maarten van Seggelen - productmanager Vitesse