Fanatix; ticketing met een vleugje LBS

Na Fanvibe en GetGlue is er wederom een nieuwe app die het Foursquare check-in model toepast op de live entertainment industrie. Ticketing-bedrijf Tixdaq heeft een nieuwe app genaamd Fanatix gelanceerd. Het wordt beschreven als een “fan discovery and group messaging network” die “Facebook vrienden en hun activiteiten naadloos integreert met een database van meer dan 200.000 live events en deze verbindt via iMessage.” Wordt deze app wel een succes? Er ligt zeker potentie.

Het idee is veelal hetzelfde, de toevoegingen zijn anders. Het idee blijft dat vrienden kunnen zien waar andere vrienden naartoe gaan of naar aan het kijken zijn. Het leunt veel op de sociale factor van samen activiteiten ondernemen. Of dat nu een sportevenement bezoeken is of een wedstrijd bekijken, dat maakt niet zoveel uit. Er wordt ingecheckt op de ervaring en deze ervaring wil je delen met vrienden, offline en online. Wat Fanatix anders maakt is de integratie met het ticketingsysteem en iMessage.

Ticketing
In Fanatix zit het ticketingsysteem ingebouwd wat de gebruikers toegang geeft tot 11 miljoen kaarten verspreid over 200.000 events in 186 landen. Voortaan begint het inchecken bij evenement dus al bij het kopen van een kaartje. Dit maakt de beleving van het evenement een stuk langer.

iMessage
het idee dat je vrienden kan laten zien waar je heen gaat of waar je bent is niet nieuw. Met Fanatix is iMessage echter geïntegreerd zodat er direct contact kan worden gelegd.

Fanatix creëert daarmee een systeem wat aansluit op de toekomstige beleving bij het bezoeken/ bekijken van sportevents. Namelijk het aankopen van een kaartje, inchecken, in contact komen met vrienden, het bundelen van vrienden en uiteindelijk samen de ervaring delen. De interactieve map en een fancam zouden het intiatief compleet maken. Toch valt of staat een dergelijk initiatief bij het gebruik door de bezoekers, iets wat bij vorige initiatieven vaak een (te groot) struikelblok bleek. Neemt niet weg dat Fanatix door de toevoegingen van het ticketingsysteem en iMessage zeker potentie heeft.