Crowdfunding in de sport 3: Shirtsponsoring

Wereldwijd is basketbal al jaren een populaire sport, en ook in Nederland begint het steeds meer te komen. Toch had Rotterdam Basketball in 2010 geen hoofdsponsor en dreigde uit de eredivisie te verdwijnen. Totdat George de Vos, zoon van de voorzitter de link legde met de 1 million dollar homepage. Dit leidde tot een uniek crowdfunding initiatief.

Voor een sportstad als Rotterdam is het ondenkbaar dat Rotterdam Basketbal uit de Eredivisie zou verdwijnen/ degraderen. Toch was de nood hoog toen Rotterdam Basketball niet in staat bleek een hoofdsponsor aan zich te binden. Dit leidde tot het crowdfunding-initiatief 'Your name in de Game'.

5.000 mensen konden sponsor worden van Rotterdam Basketball en daarmee een plek op het wedstrijdshirt krijgen. Voor €20 euro (achteraf wellicht iets te duur) kon je een mooie plek op het shirt claimen. Met meerdere plekken konden er uiteraard ook figuren worden gemaakt. Een vol shirt brengt €99.950 euro op.

Naast het plekje op shirt treden sponsoren automatisch toe tot de businessclub met een openingsfeest, goedkopere jaarkaarten en een korting op shirt/broek of het hele tenue. Het organiseren van de crowdfunding-actie activeerde de fanbase wat veel positieve reacties opleverde.

Met een uiteindelijke opbrengst van €18.000 werd de maximale target niet gehaald. Belangrijkste leermomenten voor de organisatie waren enerzijds de betalingsmethodiek en anderzijds de veronderstelling dat de potentiële sponsoren gemakkelijk een logo konden ontwerpen.

In het weekend dat de crowdfunding-actie werd gelanceerd kreeg de website van Rotterdam Basketball ruim 10.000 hits. iDeal lag er echter dat weekend uit waardoor er geen transacties konden worden gemaakt. Teleurgestelde fans keerde niet meer terug. Ook bedrijven bleken weinig gebruik te maken van iDeal. Verder bleken potentiële sponsoren moeite te hebben met het ontwerpen van een logo/ afbeelding voor het shirt.

Sport28: Rotterdam Basketball