De Twitterstilte van Gregory van der Wiel

Van nature heeft Twitter een direct, open en impulsief karakter. Met name het laatste zorgt nog weleens voor frictie. Fans kunnen redelijk impulsief en kort door de bocht reageren met alle gevolgen van dien. Gregory van der Wiel, nauwelijks anderhalve week geleden uitgefloten tijdens de klassieker en gisteren weer toegezongen als Men of the Match bij de confrontatie met Dinamo Zagreb, heeft dat aan den lijve ondervonden. Twitter is sentiment en ook in mindere tijden moet een topsporter daar mee om kunnen gaan. Is een twitterstilte dan de juiste keuze?

De donkere kant van Twitter
Veel topsporters stappen in Twitter vanuit het hosanna verhaal dat je direct kan communiceren met fans, al je ervaringen kan delen en zodoende een hechte band met je fans kan opbouwen. Klopt allemaal, niet wetend dat die fans zich ook tegen je kunnen keren. Gregory van der Wiel ondervond eerder al de 'donkere kant van Twitter' en de afgelopen weken was Twitter wederom het kanaal om kritiek te uiten.


Focus
Tijdens zijn mindere periode de afgelopen weken (volgens sommige fans maanden/jaren) koos hij er vanuit het motto: 'Actie lokt reactie' voor om niet te twitteren. Naar mijn mening een verstandige keuze. Tijdens mindere periodes is het voor een topsporter goed om even uit de Twitter-spotlights te stappen en tot jezelf te komen. Het zijn van die mindere periodes waarin je voor de fans weinig goed kunt doen. De enige optie is dan om je voeten te laten spreken en daar moet de focus op liggen. En op dat punt heeft Gregory van der Wiel zeker geleerd van zijn eerdere misstappen. Hij had er voor kunnen kiezen ertegenin te gaan, heeft die niet voor gekozen. Hij is zich bewust van de valkuilen die Twitter heeft en loopt er rustig omheen.

Periode
Natuurlijk is de periode waarin het slechter gaat belangrijk. Een speler kan er niet zomaar voor kiezen een maand of twee niets Twitteren. In dat geval wordt je al snel aangemerkt als inactief, misschien zelfs gestopt. Bij langere periodes zal de topsporter goed moeten (over)denken wat te Twitteren. Een negatieve tweet die op de eigen persoon is gericht laat de fans een open karakter zien, iets wat fans zeker waarderen. 

Nu Gregory er weer bovenop is vliegen de positieve tweets er weer uit. Twitter blijft sentiment.

Advies van Joris Coppes - Personal Branding expert