Sportland Korea: Liever Guus Hiddinku dan Obama (2/2)

Hoe groot Zuid-Koreanen sportevenement aanpakken wordt pas echt duidelijk in hoofdstad Seoul, op zo’n twee uur rijden van Pyeong Chang. In het centrum ontkom je niet aan de enorme WE RUN SEOUL borden. Hoofdsponsor Nike lijkt alle vrijheid te hebben gekregen om hun swoosh en slogan overal op te plakken, aan te hangen en door middel van ballonnen zelfs op te laten.

Sporthistorie
Verder rijdend door de stad herinnert een enkel plakkaat en spandoek nog aan de Zomerspelen van 1988. Het WK voetbal van 2002 is prominenter aanwezig: van de Worldcupbu Road tot aan het immense World Cup Stadium zelf. Daarnaast is een afbeelding van een koffiedrinkende Gus Hiddinku nog altijd de beste reclame die een koffiemerk zich kan wensen. Of zoals een Koreaan mij vorig jaar wist te melden: “je kunt beter Gus Hiddinku meenemen naar Korea dan Obama.”

Sportland Korea
Afgaand op de efficientie en grootsheid waarmee Korean dingen aanpakken, heb ik er geen twijfel over dat de Spelen een organisatorisch succes worden. Als de Koreanen ergens voor gaan, doen ze dat vol overgave.De steun van de overheid is hierin essentieel. Zij wilden de winterspelen en dus kregen ze die, zelfs als je je daarvoor drie keer kandidaat moet stellen en je de sponsoring van wintersportevenementen door Samsung en LG nodig hebt. In 2014 kunnen de Zuid-Korean nog een keer oefenen. Dan mogen ze namelijk Azie’s grootste sportevenement, de Asian Games, organiseren. Alle ingredienten zijn aanwezig om van de Spelen van 2018 een succes te maken.