Een nieuw verdienmodel: grass roots communities

Vraag: Sport en technologie. Boeiend? 
Antwoord: Ja dat vind ik wel. 
Vraag: Waarom? 
Antwoord: Nou omdat het meerwaarde creëert. Vooral voor de breedtesport. Het kan het leven van een sporter makkelijker maken. Daarbij is technologie een ‘driver’ voor gedragsverandering. Dus ja, vanuit dit oogpunt zeker boeiend.

Dit was een onderdeel van een gesprek dat ik vorige week had met de directeur van SportingPulse. Dit is een online platform dat gecreëerd is voor sportorganisaties om hun lidmaatschap, competities, en toernooien te runnen.

10 jaar geleden zijn ze begonnen bij een basketbal cluppie in een buitenwijk van Melbourne. De oprichter van het bedrijf heeft een IT achtergrond en kwam erachter dat het leven van een basketbal competitiebegeleider niet over rozen gaat. Wat een gigantische berg aan papierwerk moest er elke week weer voor al die teams ingevuld worden. Nou, dat kon wel eens anders. Laten we al dit papierwerk nou eens op het web aan gaan bieden en de sporter kan zichzelf registeren. Dit zorgt ervoor dat de vrijwilliger veel minder hoeft te doen. SportingPulse was geboren.

Een slimme zet, want Australia behoort nu tot de top-5 overwerkte landen in de wereld. Veel van die vrijwilligers staan dan ook onder druk om hun vrije tijd die ze aan sportadministratie besteden te blijven verantwoorden. SportingPulse maakt het wat dat betreft makkelijker voor deze vrijwilligers.

10 jaar later is dit bedrijf een volledig geïntegreerd digitaal media bedrijf geworden waarbij de breedtesport het fundament vormt en nog steeds centraal staat in alles wat ze doen. Elke week zijn er zo’n 3 miljoen mensen die de website bezoeken. Op dit moment bedienen ze zo’n 25 sporten en staan ook op plaats 9 in de top-50 lijst van snelst groeiende IT bedrijven in Australia dat consulting bedrijf Deloitte elk jaar uitgeeft. Daarnaast is het bedrijf voor 25% in handen van News Digital Media, een onderdeel van News Corp. News Corp. is geïnteresseerd omdat SportingPulse veel van de lokale competitie uitslagen beheert. Dit is zeer interessant voor het lokale netwerk aan kranten dat News Corp. in Australië heeft omdat deze uitslagen veel gelezen wordt. En zoals we weten, als veel mensen ergens naar kijken dan willen adverteerders diep in de buidel tasten.

Het verdienmodel is voor zowel SportingPulse als sportorganisatie interessant. Het gaat om die 3 miljoen bezoekers. Er zijn bedrijven die geïnteresseerd zijn om met die sporters in contact te komen. SportingPulse biedt haar producten gratis voor gebruik aan voor sportorganisaties. Het liefst willen ze dat nationale sportbonden hun producten gebruiken omdat dan vervolgens alle competities gebruik maken van het platform. Software is vaak duur en daarom is dit een groot voordeel voor sportbonden. SportingPulse biedt adverteerders vervolgens de mogelijkheid om hun merken aan te bieden. SportingPulse zorgt ervoor dat 50% van deze advertentiegelden ten goede komt aan de sportorganisaties. Deze kunnen dit dan vervolgens gebruiken voor de ontwikkeling van hun sport. Wellicht is dit een goed verdienmodel voor sportbonden om blijvend meerwaarde te blijven bieden aan hun leden.

Laat me weten wat jij hier als sportmarketeer van vindt? Ik ben benieuwd!