Facebookhandleiding voor sporters

Facebook heeft een handleiding voor sporters gepubliceerd. In de handleiding staat van A tot Z beschreven waar een sporter op moet letten wanneer hij een Facebook Page aanmaakt en onderhoudt. Facebook is (in tegenstelling tot Twitter) wat uitgebreider te costumizen. Met een aantal voorbeelden van de grootste Fanpages uit de sportwereld is de handleiding makkelijk te volgen.

Maak een aantrekkelijke welkomstpagina
De eerste indruk bij een Facebook Page begint bij de welkomstpagina. Een welkomstpagina moet in één oogopslag pakkend, stijlvol, sportief en representatief zijn. Waarom moet de bezoeker fan worden van jouw pagina? De fanpage van David Beckham heeft bijvoorbeeld een sterke welkomstpagina.

Deel foto's en video's
Onder het motto “Een foto/video zegt meer dan 1000 woorden”, deel interessante foto's en video's. Een mooi voorbeeld is de sneakpreview van Messi's kledinglijn die via Facebook werd gedeeld.

Ga de interactie aan (polls, reacties, vragen) 
Zoals vaker gezegd draait het bij social media niet om het aantal fans of het aantal followers maar om wat je daadwerkelijk met die fans doet. Zoek de interactie en stel vragen. Facebook filtert de meest besproken onderwerpen op basis van interactie zorg dat je daar tussen zit. Hoe meer likes/reacties hoe groter de kans dat je tussen de meest besproken onderwerpen zit.

Gebruik apps
Met apps kan de Fanpage gaan fungeren als een tweede website of de website wordt zelfs overbodig. Zo hebben zowel de LA Lakers als Barcelona (nummer twee en vier op Facebook) een webshop opgenomen.

Link naar de overige social media
Neem als onderdeel van de social media strategie links naar de overige social media op. Zo kunnen fans de andere social media gemakkelijk vinden.

Update live en unieke content
Relevantie is binnen social media enorm belangrijk. Voelt de fan zich aangesproken tot de content dan is de kans groter dat hij of zij reageert. In combinatie met de unieke content wordt de Fanpage levendig en bied je een meerwaarde waarde voor de fan. Livestreams (bijvoorbeeld bij persconferenties of zelfs wedstrijden) worden veel gebruikt op Facebook.

Meet de resultaten
Stijgt het aantal volgers en wordt er gereageerd op de content? Facebook geeft de beheerder de mogelijkheid om de standaard resultaten te meten en geeft deze overzichtelijk weer in een aantal grafieken. Zo kan je zien of de fans jouw content waarderen.

Vijf tips
De handleiding wordt afgesloten met vijf tips:
- Wees authentiek
- Bied exclusieve content
- Maak gebruik van de mogelijkheden die Facebook biedt.
- Maak mobiel gebruik van de Facebook.
- Gebruik regelmatig polls om de fans te activeren