De beste en slechtste Fanpages van de MLB

In aanvulling op de Facebookhandleiding voor sporters is er onderzoek gedaan naar de beste en slechtste MLB Facebook Pages. Wat zijn de criteria voor een sterke Fanpage en maakt het uit of het team goed presteert op het veld? Wat blijkt, het succes van de Fanpages is niet afhankelijk van de prestaties op het veld maar van de marketing en de content.

Criteria
De criteria die worden aangehouden bij het beoordelen van de Fanpages zijn:
– Uiterlijk
– Mate van interactie
– Aanbiedingen
– Prijsvragen
– Video's
– Meet-ups en andere offline ontmoetingen
– Nieuws
* Volgens het onderzoek worden de beste Fanpages gemeten op basis van het totaal aantal (re)acties van de fans (reacties, likes en prikbord-berichten)

Top teams
St Louis Cardinals
Met interviews, offline ontmoetingen, aanbiedingen, foto's, video's, aankondigingen en de mogelijkheid om vragen voor interviews in te sturen zijn de ruim 1,1 miljoen fans (en 800.000 praten erover) van St. Louis Cardinals goed geïnformeerd.

Texas Rangers
Bij de Texas Rangers ligt de nadruk vooral op het aanbieden van merchandise. Daarnaast zijn er interviews, nieuws en video's. De frequentie ligt echter veel lager dan bij de St. Louis Cardinals.

Milwaukee Brewers
De meer dan 530.000 fans (en 400.000 praten erover) krijgen een grote variatie van updates. In tegenstelling tot de Texas Rangers ligt de focus meer op het brengen van interessant nieuws met video's, links naar de blogs en nieuws wordt er minder merchanise onder de aandacht gebracht. Uniek zijn de beelden van de marketingafdeling op Youtube.

Slechtste teams
Houston Astros
In een lagere frequentie dan een fan graag zou willen bieden de updates van de Houston Astros links naar de persconferenties, de blog en nieuws. Unieke feature is wel de “This Day in Astros History”. Er is zelfs de mogelijkheid om kaartjes te kopen via Facebook, de interactie is echter erg laag en de content meer een kopie van andere media.

Minnesota Twins
Hoewel de prestaties op het veld tegenvallen is de binding met de fans wel gebleven. Met een aantal polls, een quiz, foto's en kaartjes is de Fanpage leuk gevuld, alleen de laatste update is van augustus.. Daarnaast heeft merchandise duidelijk de overhand waar de kracht van de Fanpage verloren gaat.