Voetbal en social media in België

Voor iedereen die op dagelijkse basis bezig is met sociale media is het vanzelfsprekend dat je sociale media gaat gebruiken om de interactie en conversatie aan te gaan met je fans. Uit het onderzoek blijkt echter dat niet alle clubs dit inzien. 5 van de 13 clubs geven aan dat het niet de bedoeling is om een conversatie te starten. De redenen hiervan lopen uiteen; van een gebrek aan inzicht in de kracht van sociale media tot het gebrek aan middelen om deze conversaties te beheren en op te volgen.



Guidelines
Aangezien het ontwikkelen van sociale media guidelines een logisch gevolg is van een online aanwezigheid, leek het me aangewezen om de deelnemende clubs naar hun mening hieromtrent te polsen. Want op het einde van de rit zijn het ook de spelers, die weliswaar meer en meer een merk op zichzelf worden, die bijdragen aan het imago van de club. Uit het onderzoek werd echter duidelijk dat er op dit moment geen enkele club beschikt over sociale media guidelines. De paradox is echter dat alle clubs weten dat de meeste van hun spelers online communiceren met hun fans en dat er verschillende clubs zijn die hun spelers zelfs gaan aanmoedigen om die interactie aan te gaan.

Een van de redenen dat ik te horen kreeg is dat het voor de clubs niet de bedoeling is om op te treden als een agent die beperkingen gaat opleggen. Het is spijtig dat sociale media guidelines steeds een negatieve connotatie meekrijgen. Deze richtlijnen kunnen ook een positief document zijn dat voor spelers een leidraad vormt wanneer ze online aanwezig zijn.

De toekomst
Hoewel elke club duidelijk heeft laten blijken dat volgens hen sociale media enkel aan belang zal winnen, zijn er toch nog steeds 9 clubs die aangeven dat ze in de toekomst niet meer geld en/of tijd zullen investeren in sociale media.

Bij de ondervraagde topclubs is er wel degelijk het besef dat het tijd is voor verandering en dat de manier van communiceren met hun fans nooit meer hetzelfde zal zijn. De huidige top 3 van het klassement heeft laten blijken dat ze sociale media stilaan als een volwaardig communicatiekanaal aanzien. RSC Anderlecht, die van de Belgische voetbalclubs over het meeste Facebook fans beschikt, heeft reeds gebruik gemaakt van hun community om aan co-creatie te doen en heeft duidelijk aangegeven dat ze dit ook in de toekomst van plan zijn. KAA Gent, waar de motivatie hoger is dan de vrijgestelde budgetten en middelen, zijn heel actief op Twitter en Club Brugge KV heeft als eerste club in België een Conversation Manager aangenomen.

Hoop doet leven!

Als je benieuwd bent naar alle resultaten kan je de whitepaper downloaden hier downloaden: 

Football and Social Media in Belgium
View more presentations from Cleverwood Belgium

Door de dagelijkse activiteiten merkt Cleverwood dat steeds meer en meer Belgische bedrijven het belang van sociale media inzien. We vroegen ons dan ook af hoe de 16 professionele voetbalclubs uit de Belgische eerste klasse deze nieuwe manier van communiceren met hun fans zien evolueren en wat de mogelijke kansen en bedreigingen voor ze zijn. Het onderzoek is gebaseerd op interviews met 13 van de 16 eerste klasse clubs.