Ontdek nieuwe sporten met Sportmarqt

Geprikkeld door de beelden van Bootcamp Haaglanden kwam ik in contact met Jeroen Muller van Sportmarqt. Sportmarqt verbindt breedtesportbeoefenaars met sportaanbieders en is een lokaal georiënteerd en onafhankelijk online platform. Sportmarqt is er op gericht om de drempel voor deelname aan georganiseerde sport te verlagen en om (met de voordelen van online) het proces te versnellen en vereenvoudigen. Hoe is het idee voor Sportmarqt ontstaan?



Hoe is het idee ontstaan?
De basis van het ontstaan van het idee ‘Sportmarqt’ is gekomen door mijn passie voor sport en de behoefte om sporten te variëren en te combineren. Ik vind de markt ontoegankelijk en deelname drempels te hoog. Op Internet is er daarbij geen platform waar ik geïnspireerd word om mijn wensen sneller te kunnen realiseren. Er wordt zoveel aangeboden maar het is niet te vinden. En wanneer je dan iets vindt is de drempel voor deelname vaak te hoog en haak ik af. Ik dacht dan “waarom wordt het me zo moeilijk gemaakt om aan een sport in georganiseerd verband deel te nemen en daar voor te betalen?”. De daaruit voorkomende frustratie, mijn ervaring als ondernemer en de wil om iets met sport te doen heeft als resultaat Sportmarqt opgeleverd. Het idee komt dus voort uit een behoefte, ik zou zelf klant willen zijn van Sportmarqt.

Welke toegevoegde waarde vertegenwoordigd Sportmarqt?
De toegevoegde waarde voor Sportmarqt is tweeledig:

Voor de breedtesportbeoefenaar vergroot Sportmarqt de toegankelijkheid tot de breedtesportmarkt, verlagen we de drempel voor deelname aan georganiseerde sport en om dat proces te versnellen en te vereenvoudigen bieden we daarbij de voordelen en gemakken van online. Sportmarqt helpt bij het verhogen van sportparticipatie en is daarbij ingericht op de alsmaar veranderende behoefte van sporters. 

Voor de sportaanbieder is Sportmarqt een toegangspunt tot potentiële breedtesporters, waarbij Sportmarqt het volgende te bieden heeft:
– Doelgroep gerichte zichtbaarheid
– Online verkopen van producten / diensten
– Nieuwe lokale klanten werven
– Omzet realiseren via Sportmarqt.nl en kans op upselling
– Een kans voor maken van een geweldige eerste indruk
– Een platform voor het in de markt zetten van nieuwe sportconcepten

Zodoende kan de breedtesportbeoefenaar Op Sportmarqt.nl sporten ontdekken, sportaanbieders vinden, vergelijken, ervaringen delen, zich direct inschrijven en afrekenen voor een introductie aanbieding, strippenkaart, cursus, abonnement of evenement. De transactie voor de deelname verloopt via Sportmarqt.

Overzichtelijk houden van de markt
Het concept hieromtrent staat klaar maar is afhankelijk van het aantal sporten op Sportmarqt. Dat heeft nu nog geen zin en uit bescherming van het concept kunnen we ons hier niet over uitlaten.

Hoe wordt Sportmarqt gefinancieerd?
Sportmarqt is tot op de dag van vandaag met eigen vermogen gefinancierd. Voor de volgende stap dient Sportmarqt sponsoring / financiering aan te wenden. Ook wordt er gekeken naar strategische partners om de kans van slagen / het succes van Sportmarqt op lange termijn te waarborgen.

Hoe ziet Sportmarqt er over een aantal jaar uit?
Sportmarqt is sinds vorige week live in de regio Haaglanden met de sport Bootcamp. Daarbij is de eerste prioriteit om content te genereren in de vorm van deelnemende Bootcamp aanbieders in het betreffende gebied. Tevens wordt de content van de sport Bootcamp uitgebreid. Daarna willen we bewijzen dat we producten van sportaanbieders via het platform kunnen verkopen. Binnenkort zullen we de zwemsport met al zijn varianten een plek op Sportmarqt geven en daarbij zullen we in gesprek gaan met de gemeenten in de regio Haaglanden en commerciële aanbieders (bijvoorbeeld Optisport). Hierbij ook een oproep voor deze partijen om met ons de dialoog aan te gaan. Binnen twee jaar willen we het aanbod van sporten uitbreiden en landelijke dekking realiseren. Binnen vijf jaar willen we een zo breed en diep mogelijk sport assortiment aanbieden met landelijke dekking, het platform op zoveel mogelijk devices toegankelijk maken en de ideeën die op de plank liggen een plek te geven. Daarbij willen we in dialoog met andere partijen die een toegevoegde waarde kunnen leveren aan de gebruikers / klanten van Sportmarqt (bijvoorbeeld sport retail, etc.) Daarna, wie weet waar dit concept ons brengt, Europa? Oftewel te veel ambities en nog te weinig feiten. Laten we eerst maar eens bewijzen dat dit ook daadwerkelijk een toegevoegde waarde is voor sporter en aanbieder.

Website: Sportmarqt.nl
Twitter: @Sportmarqt