Unox en de oer-Hollandse vraag: Waar gaan we schaatsen?

Gister was het zover, de eerste marathon op natuurijs. Wederom had Noord Laren de primeur. Nu de 'horrorwinter' Nederland in zijn greep heeft rijst de vraag: Waar gaan we gaan schaatsen? Om die vraag te beantwoorden is het oer-Hollandse merk Unox een crowdsourcingsmap begonnen waarop alle schaatsplekken kunnen worden gedeeld. Onder elke aanmelding wordt dagelijks een Unox Winterpakket verloot. Naast alle schaatsplekken kom je ook alles te weten over de 'koek-en-zopieplekken' en de schaatscondities.

De kaart van Unox doet denken aan de kaart van Erik Ekkel. Deze bestaat al jaren en zit ook eigenlijk altijd in de presentaties van Gijsbregt Brouwer over sport 2.0:

"Een schitterend voorbeeld van crowdsourcing in de sport net als de kaart met goede visplaatsen. Het is een van de mooiste concepten voor crowd sponsoring en ik heb hem in het verleden bij bijvoorbeeld KPN al onder de aandacht gebracht. Die heeft nu via de KNSB de schaatsradar op schaatsen.nl. Nu heeft een andere toepasselijke sponsor dit domein geclaimd. Ik ben benieuwd of ze de crowd zover krijgen om echt mee te doen en de kaart bij te gaan houden, zoals Ekkel dit al jaren weet te realiseren. Want crowdsponsoring is meer dan alleen een platform inrichten, het betekent een community activeren. De eerste plek met natuurijs staat erop. De vorst houdt voorlopig aan, dus we weten het snel genoeg."