Wat doen oude grijze mannen met Liga lingerie

De toekomst van het schaatsen blijft actueel. Afgelopen zaterdag luidde held Ard Schenk in de NRC opnieuw de noodklok. Ard vertelde dat de schaatswereld stuurloos is. “Geef die sport een prikkel, ga ermee aan de slag.” Afgelopen week hoorden we mijn andere held Bob van Oosterhout ook over de toekomst van het schaatsen praten: ‘schaatsen moet stoer en sexy worden.’ Ik sprak een maand geleden over de toekomst van het schaatsen.

Praten, praten, praten, we zouden nu allang tot actie over moeten zijn gegaan, maar dat lukt ons niet. De urgentie neemt toe omdat we nu in winterwonderland wonen. We genieten allemaal van ijspret, de rayonhoofden zijn weer bij elkaar, de Elfstedentocht komt eraan. De populariteit van de Elfstedentocht wijst ons de weg hoe we met de schaatssport om moeten gaan. De Elfstedentocht heeft zijn populariteit vooral te danken aan het begrip schaarste.

In de digitale wereld verdween schaarste. De Zonnebloemen van van Gogh bestaan niet in de digitale wereld. De 1:06.96 van Groothuis op de 1000 meter bestaat niet en een WK voetbal finale Nederland Spanje ook niet. Daarvoor kwam veel terug. Twitter! Maar het unieke verdween en wordt steeds schaarser, dankzij ctrl c en ctrl v. In de sport moet je zorgen voor unieke momenten, unieke schaarse ervaringen. Dat kun je doen door unieke prestaties neer te zetten of door iedere wedstrijd uniek te maken.

Vanwege de schaarste en het mysterie rond de Elfstedentocht is de begeerte voor dit evenement groot. We krijgen er zelfs koorts van. De mannen van de Elfstedenvereniging mogen de ultieme sportmarketeers worden genoemd. Ze mijden iedere vorm van commercie, ze laten een beperkte hoeveelheid mensen toe, ze snappen wat traditie met mensen doet, ze weten hoe je een mysterie weet te behouden. Daarnaast hebben ze een prima businessmodel. Ieder jaar betalen de leden contributie, zonder dat de tocht er komt. Maar als de tocht dan komt dan hebben de betalende leden het het winnende (schaarse) lot in handen.

De bestuursleden van de Friese Elfstedenvereniging zullen de komende week weer onder druk staan. Er zal geroepen worden dat ze moeten veranderen, zich moeten aanpassen, aan de moderne tijd, die zo snel gaat…. (cliché, cliché, cliché). Terwijl ze dat helemaal niet moeten doen. Omdat de hele wereld meegaat in de gekte van Bavaria jurkjes, Unox IJsmutsen, Wilhelmus mutsen, Liga lingerie en Control borden, moet je je dat juist niet doen. Daarmee onderscheid je je en dan word je alleen maar meer begeert en daarmee neemt de waarde toe.

De sportmarketeers van het jaar zijn de oude grijze mannen van de Elfstedenvereniging.