Super Bowl breekt alle records, de feiten

Het grootste sportevenement van Amerika, de Super Bowl, is weer ten einde. Vooraf omgedoopt tot Social Bowl en Mobile Bowl is het nu tijd om te kijken of het ook daadwerkelijk zo'n enorme impact heeft gehad. Het antwoord? Ja. De Super Bowl heeft alle records op media gebied gebroken. Van het aantal gigabyte aan mobiel dataverkeer tot aan het aantal bezoekers van de livestream en van het aantal servers bij Coca Cola tot het aantal kijkers per huishouden uit Amerika. Tot slot sluit Apple nog even de mond van de critici.

Om mee af te trappen
- Voor deelname ontvangt de winnaar $88.000, de verliezer ontvangt $44.000
- Er zijn ruim 7.300 kaarten voor $25,- per stuk verkocht. In de 'tweede markt' liep het bedrag op tot $350,-
- Aan advertenties alleen verdiende de NBC al $250 miljoen
- Een commercial van 30 seconde koste gemiddeld $3,5 miljoen 
- 5 miljoen mensen kochten een nieuwe tv speciaal voor de Super Bowl
- Als piek 12.333 tweets per seconde (tegen het einde van de wedstrijd)

Livestream van Super Bowl XLVI boekt record aantal kijkers

De livestream van de Super Bowl heeft een record aantal kijkers getrokken. De 78 minuten durende livestream van de Super Bowl XLVI is meer dan 2 miljoen keer bekeken en is daarmee het meest bekeken sportevenement via de livestream met maar één wedstrijd op het programma. In totaal keken er in ruim 111 miljoen Amerikanen (ook dit was een record) dat geeft een dekkingspercentage van maar liefst 47%.

The Super Bowl XLVI live stream exceeded our expectations in every way. Increasingly, sports fans are looking to digital coverage as a complementary ‘second screen’ experience, and we delivered on that promise with unprecedented robust coverage,” “The record traffic that grew throughout the event, as well as the record high engagement numbers, underscores the complementary aspect of digital as an enhancement to our exceptional television coverage.” – Kevin Monaghan, SVP, Business Development & Managing Director Digital Media, NBC Sports Group.

De statistieken
Unieke gebruikers: 2.105.441 (live stream online)
Aantal live streams gestart: 4.589.593 (live stream online)
Totaal aantal minuten gestreamd: 78.624.422
Aantal On-Demand video's: 1.838.812 (views VOD)
User-Generated Camera Switches: 1.835.676
Engagement: Meer dan 39 minuten per bezoek.

Super Bowl breekt record van draadloos data verzenden
Vooraf werd de Super Bowl XLVI al omgedoopt tot Social Bowl maar ook Mobile Bowl was op z'n plaats geweest. Hoofdleverancier van de draadloze en mobiele verbindingen, AT&T, heeft bekend gemaakt dat het evenement het bedrijfsrecord in data voor draadloze communicatie heeft gebroken. De statistieken van AT&T tonen aan dat de smartphones, tablets en andere mobiele devices in het Lucas Oil Stadium in totaal voor 215 GB aan draadloos verkeer hebben verwerkt. Een toename van 40 GB ten opzichte van vorig jaar. En dat terwijl het aantal gebruikers in aantallen 35.000 lager was. Hierbij werden voornamelijk foto's, video's en tekstberichten vanuit het stadion verstuurd.

Het eerste Social Media Command Center een groot succes
Een team van strategen, analytici en technologie liefhebbers hebben twee weken lang vrijwillig de online converstaties over de Super Bowl in de gaten gehouden. Met 2800 vierkante meter en slechts twee straten bij de Super Bowl vandaan konden alles perfect in de gaten worden gehouden en bezoekers ondersteunen waar nodig. In de buurt van Indianapolis werden direct ruim 49,000 mensen bereikt via Twitter, Facebook, Foursquare en Youtube. Wereldwijd waren dit er dagelijks 1.8 miljoen. Dagelijks kreeg het Command Center 3500 retweets en 2500 Twitter favorites of FB likes. Voornamelijk als ondersteuning voor de bezoekers reageerden ze op vragen. Zo kon Morgan Cooper geen parkeerplaats vinden en twitterde daarom het onderstaande. De link bevatten een map met meer dan 50 parkeerplaatsen uit de omgeving.

Coke 'Polar Bowl' overtreft verwachtingen
De Super Bowl-campagne van Coca Cola waarbij twee ijsberen juichen (één voor de Patriots en de ander voor de Giants) heeft de verwachtingen ruimschoots overtroffen. De ijsberen reageerden (gerelateerd aan het team) op de ontwikkelingen in de wedstrijd en de reacties op Twitter en Facebook. Komisch was het toen de ijsberen de kamer verlieten tijdens de Pepsi Reclame.

Het team was herhaaldelijk genoodzaakt om extra servers toe te voegen om het enorme verkeer te kunnen ondersteunen. Voor de aftrap had de Facebook al 32.000 likes met ruim 300.000 toeschouwers voor de livestream. Uiteindelijk kwam het aantal uit op meer dan 600.000 kijkers. Gestart met 3 servers en eindigend met 18 servers was het initiatief een groot succes. Ook de @CocaCola Twitter zag een toename van 12,5% in het aantal volgers uit Amerika nog voordat de aftrap was genomen.

And the winner is..


Dit jaar stond de Super Bowl in het teken van social media. Welk team, welk bedrijf en welke campagne zijn de grote winnaars van de Super Bowl. De Giants zijn de grote winnaars op social media gebied zo blijkt. Met ruim 1,5 miljoen tweets (tegenover 1 miljoen voor de Patriots) en 191 duizend likes (tegenover 147 duizend voor de Patriots) werden de Giants het meest genoemd. De grote winnaar onder de Adverteerders bleek Doritos, vlak voor H&M. Silverado van Chevrolet had op Youtube de meeste buzz voor de aftrap. De meest populaire tweets in aanloop naar, tijdens en na de Super Bowl was de tweet van Mark Herzlich van de Giants. Met een emotionele tweet keek hij terug op de strijd en de overwinning tegen kanker.

“2 Years ago i was told i''d never walk agian, just walked off the plane to #indy to play in #superbowl #takethatcancer”

Over het algemeen registreerde Exact Target 5,6 miljoen Super Bowl-gerelateerde Super Bowl tweets uit 46 verschillende landen en in 23 verschillende talen. Facebook zag een toename van 215.000 likes.

Apple sluit critici de mond
Als afsluiter een opvallende gedachte. Media-experts verbazen zich al jaren over de afwezigheid van Apple bij de Super Bowl commercials. Een gemiste kans. Steven Sande denkt daar echter anders over. Tijdens de uitreiking van de Super Bowl (circa 2 minuten) zijn namelijk tientallen iPhones te zien. Prime time zichtbaarheid voor Apple aldus Steven. De uitreiking is hieronder te zien.