KNVB kan tevreden terugkijken op ‘YouTube-experiment’ Oranjevrouwen

Gisteren berichtten we al over het YouTube-experiment, waarin OnsOranje de wedstrijd tussen het Nederlands (vrouwen-)efltal en Frankrijk uitzond via Youtube. Het experiment werd door enkele redactieleden van OnsOranje in vier dagen opgepikt en gerealiseerd. Het doel van het experiment was om met een laag budget toch de fans te kunnen bedienen met een live-wedstrijd. Hierdoor werden er geen externe partijen ingehuurd en werd het commentaar zelf door de redactie ingevuld. Hoewel het broadcasten via YouTube nog niet optimaal verliep (met name het beeldkwaliteit en de kleuren waren soms wat minder dan op TV), bood het de KNVB genoeg perspectief voor in de toekomst. 

Het aantal kijkers was volgens de OnsOranje-redactie nog ´beperkt´ (precieze cijfers zijn niet bekend gemaakt), maar op het gebied van social media werden er prima resultaten geboekt. Zo werden er 76 reacties geplaatst op YouTube, werd er 267 keer met #onsoranje getweet en werden gerelateerde berichten op Facebook 242 keer aangeduid met ´vind ik leuk´.

Tevens werd met name de combinatie tussen het ‘huiskamer commentaar’, live voetbal voor een specifieke doelgroep en live tweets (waar de commentatoren tijdens de wedstrijd op terugkwamen) goed gewaardeerd onder de kijkers. Qua kijkcijfers zijn er volgens de bond nog veel groeimogelijkheden (wat hoogstwaarschijnlijk ook zal gebeuren), evenals er op technisch gebied nog een slag gemaakt kan worden (en dan met name op het gebied van beeldkwaliteit). Al met al kan de KNVB echter terugkijken op een ‘geslaagd’ experiment, waarbij er niet uitgesloten wordt dat er in de toekomst nog meer livestreams via YouTube beschikbaar worden gesteld.