Bijzondere sprekers en interactief concept maakt 7e SM&O Summit tot innovatief sportcongres

Waar zit het grote geld in de sport? De opleiding Sport, Management en Ondernemen stelt deze vraag centraal tijdens de 7e SM&O Summit, die op woensdag 25 april 2012 plaatsvindt in Amsterdam. Keynotes Reinout Oerlemans (oprichter van tv-productiebedrijf Eyeworks) en internetondernemer Durk Jan de Bruin (oprichter van startpagina.nl) bespreken hoe zij successen realiseren op basis van principes uit de ‘Experience Economy’, de ‘Freeconomy’ en de ‘Networked Society’. Marketinggoeroe en emotiedeskundige Susanne Piët belicht hoe ondernemers kunnen inspelen op de emotiebeleving van klanten.

Reinout Oerlemans richtte zich met Eyeworks wereldwijd op het bedenken en produceren van entertainmentprogramma's, dramaseries en speelfilms. Onlangs verkocht Oerlemans Eyeworks Sport aan de Infostrada Sports Group. Deze partij ontwikkelt nu innovatieve concepten voor zenders, uitgeverijen en sportrechtenhouders. Daarmee speelt deze organisatie in op de trend dat steeds meer mensen sportwedstrijden op televisie bekijken met een tablet of laptop op schoot voor statistieken over sporters, teams, toernooien en competities.

Afscheid nemen van Eyeworks Sport heeft Oerlemans gemengde gevoelens gegeven. “Het bedrijf heeft de laatste 6 jaar een prachtige en roerige tijd achter de rug'', aldus Oerlemans. Tijdens het 7e SM&O Summit gaat de ondernemer onder andere in op de unieke eigenschappen van de sport en de kansen en mogelijkheden die hij de afgelopen jaren heeft gezien bij het ondernemen in de sport. Durk Jan de Bruin is oprichter van startpagina.nl, lange tijd de meest bezochte site van Nederland. Inmiddels timmert De Bruin aan de weg met mijnwebwinkel.nl, een platform waarop ondernemers eenvoudig een goed geoutilleerde webwinkel kunnen starten. Als internetondernemer pur sang verkondigt De Bruin lessen waar ook sportondernemers iets aan zullen hebben.

“Mijnwebwinkel.nl is klein begonnen en nog steeds flexibel in de manier waarop we werken”, stelt De Bruin. “Wij werken veel met outsourcing. Vanaf het begin in Nederland en later in het buitenland. En dat gaat erg goed. Eigenlijk zijn we niets anders gewend. Er zit bijvoorbeeld een Nederlander in São Paulo, Brazilië. En een heel team in Argentinië. En voor maatwerkoplossingen werken we samen met mensen in Hong Kong. Bij elke samenwerking ligt de focus op de lange termijn. Ik heb er niets aan als iemand na een jaar weer opstapt.”

Zo heeft de organisatie ook nooit een kantoor gehad en is iedereen een soort van freelancer. De meesten hebben een aandeel in het bedrijf. Als iedereen in loondienst zou zijn, dan zou de motivatie een stuk minder zijn. Nu wordt iedereen afgerekend op zijn/haar prestaties. Waar iemand precies zit, maakt De Bruin niet zoveel uit. “Alles gaat via het web. We delen bijvoorbeeld veel informatie via Google Apps.” De Bruin’s laptop is zijn kantoor. Hij reist veel en kan onderweg gewoon blijven werken.

Met Oerlemans en De Bruin kent het SM&O Summit een tweetal zeer succesvolle ondernemers buiten de sport. De “lessen” die zij verkondigen zijn bruikbaar voor ondernemers in de sport. Schrijfster, marketinggoeroe en emotiedeskundige Susanne Piët betoogt daarnaast hoe ondernemers kunnen inspelen op de emotiebeleving van klanten. Onder leiding van dagvoorzitter Ad van Liempt, het journalistieke sportgeweten van Hilversum, discussiëren Oerlemans, De Bruin en Piët samen met een aantal topondernemers in de sport over de lessen die de sportwereld kan trekken uit de andere bedrijfstakken.

Naast inhoudelijk sterke sprekers wilde de organisatie van de SM&O Summit het congres interactiever maken voor de deelnemers. Dat gaat zeker gaan lukken als het nieuwe concept, de Café Consultancy in ogenschouw wordt genomen. Bij dit concept kunnen alle congresdeelnemers tijdens drie consultancysessies het ‘gesprek aan de cafétafel’ aangaan met meer dan twintig ondernemers in de sport, onder wie Paul Kienstra (directeur en eigenaar van de High Five Health Promotion Group), Ruben Houkes (sportmarketeer van het jaar 2011 en oprichter van sportmarketingbureau 2Basics), Bert Lavrijsen (directeur van snelgroeier Laco, een exploitant van sportaccomodaties), en vele anderen.

De Café Consultancy aanpak is de gelegenheid om kennis te maken met ondernemers achter succesvolle sportorganisaties, ervaringen uit te wisselen en te netwerken. De SM&O Summit editie van 2011 was volledig volgeboekt met 300 deelnemers, waarvan bijna 170 vertegenwoordigers uit het werkveld van sportmanagement, sportbestuurders, sportbeleidsmedewerkers, sportondernemers en ruim 130 sportmanagementstudenten. Ook dit jaar is de verwachting dat een dergelijk aantal geïnteresseerden naar de locatie van de opleiding Sport, Management en Ondernemen aan de Hogeschool van Amsterdam zal komen.