Nike besteedt 40% minder aan TV en print media

Terwijl het marketingbudget van Nike is gestegen naar een recordhoogte van $2,4 miljard, zijn de uitgaven aan TV- en printadvertenties in de Verenigde Staten gedaald met 40%. Het draait bij Nike niet langer om de grote TV-commercials met sterren als Tiger Woods, maar eerder een interactief billboard van 30 verdiepingen die de laatste Tweets van fans toont. Vanwaar deze omslag?

De reden is simpel: Nike gaat waar de consument heen gaat en de doorsnee sportliefhebber zit (zoals we eerder al berichtten) niet langer uren achter de TV, maar surft over de online communities. Nike's CEO, Mark Parker, lichtte de omslag als volgt toe:

"Connecting used to be , here's some product, and here's some advertising. We hope you like it. Connecting today is a dialogue."

De omslag zorgde ervoor dat Nike in 2010 bijna $800 miljoen besteedde aan 'nontraditionele-reclame', een recordbedrag binnen de top 100 van Amerikaanse adverteerders. Intern groeide de afdeling Digital Sport van 100 naar 200 medewerkers binnen 6 maanden. De sales zijn hiermee gestegen met $21 miljard, marktleider en 30% meer dan concurrent adidas.

Opvallend om mee af te sluiten is dat Nike door de omslag niet langer afhankelijk is van sterren als Kobe Bryant voor de promotie van artikelen. Met social media staan ze direct in contact met de fans en de Twitter van Nike Basketball is 'marktleider'.

Meer over Nike

Nike Fuel maakt van 't leven een sport

Make it count  campagne

Nike verpakt voetbalshirt als bloeddonor

Bron

Nike's New Marketing Mojo