Sportfans kijken vaker sport online dan op TV

Het internet heeft het medium televisie ingehaald als het belangrijkste platform voor sportfans. In de leeftijd van 18 tot 35 jaar kijken de fans hun favoriete sport vaker online dan op TV. Dit blijkt vandaag uit de resultaten van nieuwe studieonderzoeken gedaan in opdracht van het jaarlijkse Global Sports Forum in Barcelona (GSFB), 7-9 maart 2012 

De resultaten geven weer dat 36,3% van deze sportliefhebbers wekelijks online inloggen om hun favoriete team of sport te zien. Dit tegenover maar 32,1% die dit doen via de televisie. Het geeft een significant verschil weer hoe het gebruik van media bij jonge mensen in een snel tempo verandert, als we zien dat na de onderzoeken in 2011, de tv nog de grote leider was voor sport in deze leeftijdsgroep.

De bevindingen zijn een belangrijke weergave in de ontwikkelingen van het consumentengedrag, aldus Lucien Boyer, President en CEO bij Havas Sports & Entertainment. Adverteerders, content aanbieders, omroepen, rechtenhouders en ook topsporters zullen de invloed gaan merken over de veranderende manier waarop sport wordt gekeken. Belangrijk is dat marketeers blijven inspelen op de snel opkomende online kanalen en mogelijkheden. Boyer: ,, De impact van de uitkomsten is groot en suggereert dat het verkoopmodel rondom sportuitzendingen in de toekomst zorgvuldig moet worden overwogen. Terwijl TV duidelijk van grote belangrijkheid zal blijven, kiest de jongere generatie voor het consumeren van sport op verschillende manieren. Dus de sleutel voor de content aanbieders is nu om tegemoet te komen aan de vraag van de sportfans langs `alle platforms.’’

Tijdens het Global Sport Forum in Barcelona zal op 9 maart aanstaande dit onderwerp veel aandacht krijgen. Claude Ruibal, Hoofd Sportcontent bij You Tube, en Eric Le-Lay, CEO en directeur van Eurosport, zullen deelnemen in een paneldiscussie over ‘’TV versus Web Round #2 for sport.