Nuon richt team Vattenfall op als nieuwe sponsor NOC*NSF

NOC*NSF heeft haar eerste sponsorship voor na de Olympische Spelen van Londen gesloten en nog wel met een nieuwe partner: Nuon (part of Vattenfall). Deze sponsorship is in meerdere opzichten bijzonder te noemen. De sponsorship is voor de Olympische cyclus van 2013-2016 (Sochi en Rio de Janeiro), maar gaat nu al in. Daarmee onthult Olympische koepel de eerste contouren van de veel besproken nieuwe "sponsor propositie" waar onder directeur Gerard Dielessen vanaf vorig jaar hard aan gewerkt is. Dielessen is duidelijk over de nieuwe contracten:

"Er is geen exclusiviteit meer in sponsoring. We hanteren een minimumbedrag om in te stappen, maar zeker geen maximumbedrag."

Nuon of Vattenfall?
De nieuwe sponsor is geen onbekende in het veld: Nuon sponsorde eerder de KNVB en is vooral bekend van de solar challenges. Toch is er iets bijzonders aan de hand. Het lelijke paars/geel van Nuon verlaat het Nederlands straatbeeld en wordt naar verwachting de komende tijd omgeruild voor het neutrale wit van Vattenfall. Vattenfall is een van oorsprong Zweeds bedrijf en Nuon is recent onderdeel van Vattenfall geworden, zoals dat dan zo mooi heet. Binnenkort wordt gekeken of het merk Nuon plaats maakt voor Vattenfall (binnen twee jaar is de officiële lijn). Vanwege de internationale samenwerking heet het team "Team Vattenfall": er volgt ook in Zweden en in Duitsland een Team Vattenfall. In beide landen is Vattenfall actief en partner van het Nationaal Olympisch Comité. Juist deze internationale sponsoring maakt Team Vattenfall in potentie zo interessant. De onderhandelingen met de drie NOC's zijn vanuit het concern in Stockholm gevoerd en er is ruimte voor internationale activatie (denk aan één online platform of gezamenlijke events). Voorlopig zal hier nog geen sprake van zijn, aangezien de inkt van de contracten net droog is. Er is zelfs nog geen website voor het team.

NOC*NSF 2.0
Mooi zo'n grote internationale sponsor die al zo vroeg het vertrouwen uitspreekt in het NOC*NSF. Directeur Dielessen en commercieel manager Esther Roelofs hebben de ambitie om voor de topsportplannen van Maurits Hendriks (top 10 bij de OS) 20% meer geld uit de markt te halen, in een krimpende sponsormarkt. Hiervoor is het aanbod van het NOC*NSF aan de sponsors flink op zijn kop gegaan. Nauwelijks suppliers meer en geen gelijkwaardigheid meer tussen de sponsors. Elke sponsor maakt samen met NOC*NSF een partnership op maat: gericht op de jeugd of innovatie bijvoorbeeld. Of gericht op energie en ontwikkeling zoals Vattenfall. Daarbij geldt dat het bedrag om in te stappen voor de partners wel gelijk is, maar de mogelijkheden die erbij worden geactiveerd, zijn verschillend en daarvan zijn de investeringen dus ook verschillend. Hierbij ondersteunt NOC*NSF de sponsors in het (deels creatieve en deels uitvoerende) proces van invulling van de sponsorship. Zo zocht NOC*NSF voor Vattenfall de atleten uit die passen in de ambities van Team Vattenfall, zowel de talenten als de arrivees. Daarmee creëert de koepel praktisch een eigen endorsement bureau. De eerste grote sponsor is over de brug, maar nog geen enkele sponsor heeft zijn contract verlengd. Het wordt interessant om te zien of de krimpende Nederlandse sponsormarkt de visie van NOC*NSF 2.0 deelt.

Team Vattenfall
Team Vattenfall ziet er goed uit met onder meer de dames beachvolleyballers Keizer en Van Iersel (zie foto), de schermer Bas Verwijlen, snowboarder Dimi de Jong en schaatser Kjeld Nuis. De sporters zullen de sponsor al tijdens hun voorbereiding en kwalificatiewedstrijden voor Londen vertegenwoordigen. Officieel is Nuon/Vattenfall dan nog supplier van NOC*NSF: een handreiking van de sportkoepel om te voorkomen dat de Partners in Sport zich gepasseerd zouden voelen. Als onderdeel van de tegenprestatie ligt onder meer een Vattenfall mini-Olympiade in het vooruitzicht (gericht op jonge atleten om met hun helden te sporten). Daarnaast worden de sporters geacht actief te zijn op de social media. Al waren de meeste dit al, kreeg ik de indruk. De dames van het beachvolleybalteam waren zelfs van een berg gadgets voorzien door hun sponsor Samsung.