Fans bouwen mee aan de geschiedenis van Club Brugge

Fans zijn het verleden, het heden en de toekomst van een club. Ze zien spelers komen en gaan, overleven vaak een aantal voorzitters en het veelvoud aan trainers. En het Belgische Club Brugge beseft dit maar al te goed. Na de aankondiging van de Facebook Timeline voor pagina's hebben ze de koppen bij elkaar gestoken. Het resultaat? Het gaat als allereerste - Europese? Wereldwijde? - club samen met zijn fans hun Timeline crowdsourcen.

Vertel je verhaal
Facebook moedigt duidelijk, met hun nieuwe Timeline, storytelling voor ondernemingen en merken aan. Voor een voetbalclub is dit een welgekomen geschenk. Voetbalclubs stralen vaak authenticiteit en geschiedenis uit. Bij Club Brugge is dit niet anders. Als stamnummer 3 in het Belgische voetbal en opgericht in het jaar 1891 leven zij als het ware op een berg van verhalen en unieke sportmomenten. Op de vernieuwde Facebook pagina van Club Brugge besteden ze heel wat aandacht aan hun geschiedenis. Milestones met bijhorende foto's vormen voor de fans een uniek overzicht van 121 jaar voetbalgeschiedenis.

Vertel hun verhaal
Maar wat zou de geschiedenis, en ook een Facebook Timeline, van een voetbalclub zijn zonder de herinneringen en unieke momenten van zijn fans? Het zijn zij die alle topmomenten en verhalen doorvertellen en overdragen van generatie op generatie. Want hoewel ik nog niet geboren was, heb ik desondanks de Finale van de Beker der Landskampioenen tussen Club Brugge en Liverpool op 10 Mei 1978 in het mythische Wembly al meermaals mogen beleven en herbeleven. Daarom stelt Club hun Timeline open voor verhalen, foto's en herinneringen van hun trouwe fans. Technisch pakken ze dit simpel aan. Het volgende staat te lezen op de website van Club Brugge:

'Stuur je foto’s van belangrijke Clubmomenten, samen met datum en duiding, naar timeline@clubbrugge.be en samen zorgen we ervoor dat onze Facebook pagina een mooi overzicht van de Clubgeschiedenis wordt!'

Ken je nog voorbeelden van clubs die crowdsourcen met hun fans? Aarzel dan zeker niet om enkele voorbeelden te geven in de commentaar hieronder.