IEG 2012: Social Media trends

De eerste impressies van social media trends vanuit het IEG congres. Niet teveel herhaling maar enkele observaties vanuit het onderzoek van de IEG organisatie:

  • Google+ wordt snel belangrijker, niet als vervanger van Facebook maar als unieke aanvulling met een eigen karakter.
  • Er komen steeds meer hybrids in het gebruik van social media. Een voorbeeld hiervan is de combinatie tussen Google maps en Twitter. Vele nieuwe vormen zijn denkbaar.
  • Het aantal consumer created sociale media berichten over brands overtreft volledig het aantal dat brands zelf toevoegen binnen social media. De zoekwoorden Coca Cola & happiness hebben 126 miljoen consumer created results en 20 miljoen Coke created results.
  • Steeds vaker worden social media gebruikt om foto’s of beelden in te sturen die daarna gebruikt worden in een reguliere commercial. Bijvoorbeeld in campagnes van Pedigree waarbij foto’s van huisdieren kunnen worden ingestuurd.
  • Virtuele participatie van consumenten neemt toe. Wie niet on-site bij het evenement is kan steeds vaker via live streaming de wedstrijdvoorbereiding en de wedstrijd zelf meemaken.
  • Ook wordt de virtuele participatie steeds attractiever. Bij de site Race Buddy (autosport) kan de fan zelf de camera kiezen bij het kijken.
  • Exclusive tools zoals free apps bij evenementen of festivals blijven spectaculair snel groeien en worden gedreven door sponsor behoeften.
  • Playing along with the game: het spelen van social games via ‘double’ of ‘triple’ screen wordt steeds vaker als toegevoegde waarde bij het volgen van een sportwedstrijd aangeboden.

Het zal niet verbazen dat met deze ontwikkelingen social media tools een onderdeel worden bij sponsor onderhandelingen. .... wordt vervolgd.