De social media-actie van Sven Kramer #SK5km

Sven Kramer is pas enkele maanden op twitter en facebook, maar heeft nu al een enorme “fanbase” gecreëerd (61.000 volgers via Twitter, bijna 15.000 likes op Facebook. Afgelopen maandag kwam hij met een actie, die enorme vormen aanneemt. Het idee is simpel: “Voorspel de tijd van de 5km op de WK afstanden en win een schaatspak van Sven Kramer”. Iedereen wil natuurlijk wel gratis een gokje wagen en daarom is de actie nu al geslaagd. De foto van het schaatspak met de actie kreeg al 350 likes en ruim 1500 reacties (met de voorspelling). En nog steeds stromen er honderden voorspellingen binnen op de facebook-pagina van Sven.

Wat slim is van Sven 
Een hashtag maken voor de actie: #SK5km. Ik verwacht dat die hashtag dit weekend wel trending topic wordt, omdat veel mensen een gokje hebben gewaagd, zijn ze benieuwd naar zijn tijd en kijken met extra aandacht naar de 5km van Sven. Natuurlijk heb ik ook een voorspelling gedaan: 6.11.12. Zo’n schaatspak is natuurlijk een “hebbedingetje”. Er is zowel een schaatspak voor de voorspelling via twitter als een schaatspak voor de voorspelling via facebook.

> TVM-schaatspak voor winnaar FB-volgers?
> KPN-pak voor winnaar Twitter-volgers.?Gebruik: #5kmSK?

Spelregels

  • Voorspellingen vóór 15.00 uur, vrijdag 23 maart 2012?
  • Voorspelling die het dichtst (op honderdsten) mijn uiteindelijke tijd op de 5 km op WK Afstanden benadert, wint:?
  • Via FB: mijn TVM-wedstrijdpak?
  • Via Twitter (gebruik: #5kmSK): mijn KPN-wedstrijdpak?
  • Bij meerdere winnaars, wint degene die het eerste de voorspelling heeft geplaatst.

Bij onduidelijkheid wordt er geloot!

Ik vind de actie top!
Goed idee om ook twitter en facebook volgers een prijs te geven. Het wordt nog lastig bijhouden al die tijden, want ze staan overal op het facebook van Sven. Misschien de volgende keer een beetje beter reguleren. Het voorspellen van de tijd verhoogt de betrokkenheid van de volgers (fan-engagement) en dat is nu juist het doel ook van twitter/facebook. Zenden kan niet, je moet interactief blijven en je volgers af en toe leuke acties geven. Het is gratis reclame voor TVM/KPN, zonder dat het als “storend” ervaren wordt.

Interessant om te kijken welke sporter een soortgelijke actie gaat doen.
Je kan immers als sporter nooit stilzitten op twitter/facebook. Welke voetballer/zwemmer/tennisser zal iets gaan verloten dmv een actie? Of pakt de KNVB deze actie op door via twitter een gesigneerd shirt weg te geven met een juiste voorspelling van Nederland-Denemarken op het EK? Of gaat een sportbond/sporter een actie doen rondom de Olympische Spelen? Natuurlijk is de actie makkelijk te kopieren, maar hem net zo succesvol en geslaagd maken, daar zit een strategie achter!