Grote swimsuit fabrikanten in gevecht

Er is een strijd losgebarsten tussen de twee grootste fabrikanten van swimsuits: Speedo en Arena. Nadat Olympische topatleten hun ongenoegen uiten over Speedo's revolutionaire FASTSKIN3 heeft een van de zes ambassadeurs van Speedo toestemming gevraagd om het product van de rivaal te mogen testen. The Sunday Age uitte afgelopen week een breed gedragen bezorgdheid en hiermee werd de roep voor het Australisch Olympisch Comité om uitzonderingen te maken steeds groter. Speedo is al sponsor van de Australische zwemmers en zwemsters sinds 1956, maar volgens de baas van Arena, Guy Tuthill, hebben vele topzwemmers zich al bij hem gemeld om gebruik te mogen maken van de swimsuits.

Arena heeft de productie de afgelopen drie maanden meer dan verdubbeld, in tegenstelling tot de stroeve lancering van Speedo. Het PR bureau van het internationaal opererende Speedo erkend dat er zorgen zijn over de laatste collectie en dan met name de FASTSKIN3 Super Elite. Volgens Tuthill is de oplossing simpel:

''We haven't come across this before. However, Speedo puts the swimmer first and if a Speedo athlete wanted to wear something else we would discuss that privately with the athlete and their coach to understand their thoughts and support them in the best way we can."

Hij wil echter niet aangeven welke ambassadeur heeft gebeld om zijn zorgen te uiten. De Australische ambassadeurs voor Speedo bestaan uit Eamon Sullivan, James Manussen, Libby Trickett, Leisel Jones, Geoff Huegill en Yolane Kukla. Tricket, Jones en Sullivan hebben eerder al hun zorgen geuit over de FASTSKIN3 lijn. Met de Olympische Spelen in aantocht is het daarom interessant om te zien hoe het gaat uitpakken. Volgens Speedo is het een kwestie van gewenning en ze vertrouwen op een goede afloop.

"We have every confidence that once athletes are fully familiarised they will join our athletes that are enjoying success in the FASTSKIN3 Racing System and wear it in July.''