Red Bull geeft sportmarketeers vleugels

Vorig weekend stierf de bedenker van het drankje met vleugels: Chaleo Yoobidhya. De meester in het creëren van buzz maakte, samen met de Oostenrijkse marketinglegende Dietrich Mateschitz, van Red Bull een begrip binnen extreme sports marketing. Een van de meest bekende voorbeelden gaat 2 jaar terug in aanloop naar de Olympische Winterspelen in Vancouver. Shaun White stond in aanloop naar de Spelen onder grote druk: hij moest zijn gouden medaille verdedigen en de concurrenten lieten geen ruimte voor fouten. Om zijn techniek tot in de puntjes te perfectioneren kwamen ze met het (op z'n zachts gezegd) bijzondere plan om in de bergen van Colorado een half pipe te bouwen die alleen bereikbaar was via helikopter. Hier filmde Red Bull de training en Project X, de truc die hem later een nieuwe gouden medaille zou opleveren.

Het pakte fantastisch uit voor zowel Shaun White als Red Bull. Shaun verdedigde met succes zijn gouden medaille door de Project X truc (Double McTwiste 1260) en Red Bull ondersteunde met de marketingcampagne op succesvolle wijze een van de grootste dare devils in het extreme sports segment.

In 2005 maakte Red Bull de uitstap naar de racesport. Nadat Ford besloot zich terug te trekken uit de racesport besloot Red Bull het team te kopen voor een symbolisch bedrag van $1 met een gegarandeerde investering in het team van $400 miljoen verspreid over drie seizoenen. De eerste seizoenen verliepen wat stroef, maar daar kwam in 2009 verandering in met de komst van het talent Sebastian Vettel. In zijn derde race bezorgde hij Red Bull de eerste winst en sindsdien is Red Bull dominant aanwezig in de kop van het klassement. Ook dit jaar gaat Red Bull weer voor de winst.

Red Bull blijft bezig om op geheel eigen wijze te verrassen. Recentelijk brachten ze op Guerilla-achtige wijze The Red Bulletin en in Gran Turismo 5 schitterde het Prototype XI model. Ook in Nederland brengt Red Bull het merk op een unieke manier onder de aandacht. Begin dit jaar was Valkenburg wederom het toneel van de World Championship Crashed Ice. Korte conclusie: Red Bull geeft de sportmarketeer vleugels