Britian is GREAT

Yeah, yeah, Britain is GREAT!!! Yeah, yeah! ... Wees niet bang, Herbert is niet plotseling in een über-trotse Brit veranderd. Neen, ‘Britain is GREAT’ is de slogan van de nieuwe campagne van VisitBritain, het Britse pendant van het Nederlandse Bureau voor Toerisme en Congressen.

Groot-Brittannië pakt 't groots aan
Groot-Brittannië doet wat Australië en, in mindere mate, Griekenland ook hebben gedaan. De Olympische en Paralympische Spelen op eigen bodem benutten om het imago van het land in het buitenland stevig te versterken. Bovendien pakt Verenigd Koninkrijk het GREAT, nee sorry groots, aan.

4,5 miljoen toeristen
Britain is GREAT kost € 30 miljoen. Er worden rond 90 miljoen mensen met de campagne bereikt en dat leidt tot circa 4,5 miljoen meer toeristen in de komende vier jaar. Vervolgens levert dat de Britse economie weer een extra winst op van € 1,2 miljard. Dat zijn tenminste de verwachtingen.

Britse muziek en shops
Deze GREAT campagne richt zich op alles wat het Verenigde Koninkrijk groot en bijzonder maakt. Hier mag de Britse countryside met mooie landschappen en historische gebouwen niet ontbreken. Maar ook de Britse muziek, de bijzondere shops en de Britse geschiedenis zijn centrale aandachtspunten van de campagne.  

Wallace & Gromit
In totaal zijn er 10 GREAT thema’s en ieder heeft zijn eigen icoon. Zo staan mijn geliefde kleipoppetjes Wallace & Gromit synoniem voor de Britse creativiteit. Is Sir Richard Branson, de oprichter van Virgin, het symbool voor het Britse entrepreneurschap. En is de energiezuinige Olympic Velodrome de vertegenwoordiger van het groene en duurzame Groot-Brittannië.

Ook Sport is GREAT
Het kan natuurlijk niet anders; 'Sport is GREAT Britain' is ook een thema. De Olympische en Paralympische Spelen zijn hier een centraal punt, maar ook de Rugby World Cup 2015 en de Commenwealth Games 2014 worden aangegrepen om te laten zien dat Groot-Brittannië tot groots in staat is op sportief gebied. Tevens wordt er uiteraard ook op gewezen, dat in het Verenigde Koninkrijk een aantal van de grootse en beroemdste sportaccommodaties te vinden zijn. Denk aan Wimbledon, Wembley, Lord’s Cricket Ground en St. Andrew’s.

Slimme Britten
In het verleden liepen dit soort Olympische country- en citymarketingcampagnes niet langer dan de Spelen zelf. De Britten pakken het echter slimmer aan. De Britain is GREAT - campagne loopt tot 2015. Erg handig! Want hierdoor wordt het positieve imago, dat de Spelen Groot-Brittannië hopelijk wereldwijd oplevert, steeds opnieuw aangewakkerd. Slim gedaan van de Britten. Dus toch: yeah, yeah, Britain is GREAT.

Herbert loopt momenteel stage bij het LOCOG in London, elke week schrijft hij een blog om je op de hoogte te houden van alle ontwikkelingen, die als voorbeeld of inspiratie kunnen dienen voor het Olympisch Plan 2028.

Volg Herbert Wolff via Twitter (@HerbertWolff)
Lees de eerdere blogs van Herbert Wolff op de website van Olympisch Vuur.