What’s New? Onrust in Brazilië

Ricardo Teixeira, lid van de Braziliaanse voetbal federatie, heeft vorige week bekend gemaakt af te zullen treden. Zijn positie stond al enige tijd onder druk na de omkoop schandalen binnen de FIFA. In een brief naar het hoofd van de Zuid Amerikaanse voetbal federatie, Nicolas Leoz, benadrukte Teixeira dat zijn beslissing onomkeerbaar is. De FIFA maakt zich ondertussen grote zorgen over Brazilië die, met nog twee jaar te gaan, geen haast maken met het bouwen van stadions, hotels en vliegvelden. Verder in What's New: De nieuwe winkelstrategie van de Puma en Rio Ferdinand geeft social media training aan jonge sporters.

Winkels worden leidend binnen de communicatie van Puma 
Puma gaat de winkels, in aanloop naar de Olympische Spelen en het EK, leidend maken binnen de communicatie. De omzetting gaat gepaard met de koppeling digitale initiatieven zoals iPads voor de aankoop van producten en touchscreens de aankoop van branded content. Puma, het derde sportmerk in de wereld, hoopt met de omzetting de sales een boost te kunnen geven. De doelstelling is 10% stijging in 2012 in 2011 was de opbrengst $3 miljard.

Rio Ferdinand geeft social media-training aan jonge sporters 
Binnen de Europese topsport is Rio Ferdinand op het gebied van social media een van de meest ervaren sporters. Ondanks de up's and down's is hij altijd blijven geloven in de kracht van social media en zoals het een echte routinier betaamd gaat Rio Ferdinand nu social media training geven om jonge atleten handvaten te geven om social media op de juiste manier in te zetten. In een interview met BBC licht hij zijn visie toe.

Unliver en Amazon winnen Business Award
Unilever en Amazon hebben in aanloop naar de Olympische Spelen van aankomende zomer de business award gewonnen. Volgens Paul Deighton, chief executive van het organisatie comité LOCOG, zijn beide organisaties met het subtainable living plan en de samenwerking met Samsung een voorbeeld voor andere organisaties.

Voor en na de uitreiking ging het vooral over de organisatorische zijde van de Spelen. Volgens Deighton zullen de Olympische Spelen geen onverwachte kosten (white elephants) met zich meebrengen. In een presentatie vorige week benadrukte hij dat door het effectieve gebruik van de huidige accommodaties en creativiteit in de partnerships het organiseren van de Spelen geen onverwachte kosten met zich mee zal brengen. Hij lichtte dat als volgt toe:

“Our sponsors have signed up to £700m to support this, we had budgeted before the credit crunch to reach £600m so we exceeded that. And these companies are not just providing money but services too.”

Verder omschreef hij de Spelen als 's werelds grootste samenwerking tussen de publiek en private sector ooit en hij bewonderde de marketingvaardigheden van de organisatie die het bid destijds heeft binnengehaald.

“This is a year to celebrate British business and its achievements. I want to salute British business in what its done for the Games as it’s been outstanding in its commitment and delivery so far. There is a huge private sector contribution.”