FC Barcelona lanceert FCB Alert app voor Facebook

FC Barcelona lanceert op haar Facebook fanpage de app genaamd “FCB Alert”. De Spaanse club wil hiermee de mate van engagement verhogen bij de 28,5 miljoen fans door relevante content per fan te leveren. De app bevat exclusieve content, nieuws, interactieve functies en de mogelijkheid om goederen te kopen in Facebook. Op het eerste gezicht niets nieuws. Echter de app gaat verder dan de Facebook timeline. De app laat relevante inhoud zien die specifiek van toepassing zijn voor verschillende groepen of individuen op basis van hun belangen, demografie, geografie en interesses opgegeven in Facebook.

FCB Alert is the perfect way to reach the club’s tremendous Facebook following, both locally and worldwide, with exclusive offers and exciting news.

De club is nu in staat om op een dieper en relevanter niveau met haar fans te communiceren. Chinese fans krijgen andere content te zien, dan iemand die fan is geworden van Barcelona vanwege de voetbalkwaliteiten van Messi. De op maat gemaakte appliciatie zorgt er wereldwijd voor dat fans niet afhaken door de vele berichten in de timeline.

Om relevante informatie te ontvangen moeten gebruikers van de app maar liefst 13 (!) afzonderlijke permissies toestaan van hun persoonsgegevens. De permissies gaan zo diep, dat FCB op de hoogte is van onder andere je geloofsovertuiging en je arbiedsverleden.  Een groot deel van de Barcelona fans is waarschijnlijk blij met de FCB Alert en zal deze toegang verlenen. Echter zullen hier ook zeker gebruikers afhaken vanwege privacy redenen.

Ook al zou er maar een klein percentage van de 28 miljoen tellende Facebook community zich aanmelden, stelt deze app Barcelona in staat om een nog grotere hoeveelheid gegevens te verzamelen over de fanbase inclusief de vrienden van deze fans. Deze data stelt de club in staat om derden onder andere gerichte mailings, adds en coupons te laten sturen aan de fans.

Naar mijn inziens is dit de belangrijkste reden voor Barcelona voor de lancering van de app. Het zal me niet verbazen als deze app een ‘case-study’ wordt in het gebruik van Facebook als het gaat om de waarde van een reclame-platform aan te tonen.