Gary Neville: “Voetballers hebben social media keihard nodig.”

Volgens voormalig speler van Manchester United, Garry Neville, kunnen voetballers niet meer zonder social media. Er is een enorm wantrouwen tussen de pers en de spelers in Engeland door de vaak negatieve berichtgeving. De spelers hebben het gevoel niet begrepen te worden door de journalisten en zijn daarom terughoudend in het leveren van informatie. Social media herstelt deze band zo stelt de oud aanvoerder.

Volgens Neville zit het probleem in het feit dat de journalisten de spelers niet kennen. Voorheen zaten ze in hetzelfde vliegtuig en in hetzelfde hotel, tegenwoordig is het veelal gescheiden en dus hebben journalisten niet langer de kans om de speler echt te leren kennen. Via social media vindt er dagelijks contact plaats tussen journalisten en fans, zodoende leren ze de sporter kennen.

Players have a responsibility to develop their own character during their careers. It’s no good everything being done for them. To have a newspaper column, be part of contract negotiations, sit in them, listen and learn. They have a responsibility to develop as people during their careers.

Personal branding is daarbij ontzettend belangrijk, niet alleen nu maar ook met het oog op de toekomst. Ook na je 35ste zal je aan de slag moeten en de media kan daar een belangrijk rol in spelen. Zorg je voor een goede vertegenwoordiging op social media dan is de kans groter dat je als voetballer gemakkelijker in een mooie functie terecht komt. Daarnaast heeft Neville ook daadwerkelijk carrières kapot zien gaan door slechte relaties met de media. Met social media heb je dit voor een groot gedeelte zelf in hand of kan je bijsturen. De ervaringen die spelers nu opdoen kunnen ze gebruiken om jonge spelers te begeleiden en adviseren.

That’s the thing that I would say, embrace the media – embrace everything, try everything. If you don’t you are not going to learn and experience things. That to me is the responsibility of a player.

Bron: FC Business