What’s new? LA Dodgers een koopje voor Magic Johnson

Het zal weinigen ontgaan zijn afgelopen week. Een groep van investeerders (waaronder de bekende Magic Johnson) heeft de LA Dodgers gekocht voor een bedrag van 2 miljard dollar. Een dezer dagen zal er een persconferentie plaatsvinden waarin alles wordt toegelicht, maar wat nu al zeker is, is dat het met gemak de grootste overname van een sportclub wereldwijd is. Eerder werd Manchester United verkocht $1,4 miljard en de Miami Dolphins voor $1,15 miljard. Vorige eigenaar Frank McCourt betaalde in 2004 $371 miljoen.

Well, let's start paying a few bills first, pour in $250 million to $300 million to upgrade the decaying 50-year stadium, and then worry about jacking up their payroll.

 

NBA shirtsponsors
De NBA zal deze maand beslissen of (en zo ja in welke vorm) shirtsponsoring zal worden toegestaan bij de NBA. In aanloop naar deze beslissing neemt Bussinesweek met vier sportmarketeers vast een voorschot. Zij doen een aantal suggesties van potentiële shirtsponsors die een feeling hebben met bepaalde clubs. Zoals de Chicago Bulls met Red Bull en Phoenix Suns met First Solar.

Persoonlijk Twitter merchandise van de NBA
Veel NBA nieuws de afgelopen week, er zijn nu t-shirts beschikbaar in de NBA store met daarop de persoonlijke Twitter, de club twitter en de hashtag gedrukt. Ook de meest actieve spelers op Twitter (Kevin Durant, Dwyane Wade, Carmelo Anthon en Chris Paul) hebben een eigen shirt. Met meer dan 4,5 miljoen volgers op Twitter en 350 spelers actief op social media is het een logische stap. De shirts kosten $23,99.

Een extra set met kleren
Fans die aankomende zomer naar Londen afreizen voor de Olympische spelen kunnen beter een extra set met kleren meenemen, want de organisatie achter de Olympische Spelen (LOCOG) hanteert een 'zero-tolerance' beleid voor ambush marketing. Hier horen ook verdekte promotionele kledingstukken bij zoals de ambush marketing actie van Bavaria. De toegang zal worden geweigerd tot de kleding stukken zijn ingeleverd.

Veel bedrijven zoeken naar creatieve manier om, zonder een officiële sponsorship, zichtbaar te zijn op het enorme evenement en de organisatie heeft aangekondigd er alles aan te doen om de officiële partners te beschermen. Volgens de LOCOG is een belangrijk onderdeel in de strategie het opleiden/ communiceren wat wel en niet mogelijk is in de communicatie met betrekking tot de Olympische uitingen.

In de afgelopen 24 jaar is de totale uitgave aan sponsorships enorm gestegen van 2 miljard in 1984 tot 43,5 miljard in 2008. En met al ruim 600 ambush marketing campagne gemeld zit de organisatie er bovenop. Wordt ongetwijfeld vervolgd..

Nike klaagt Reebook aan
Aantal weken terug ontstond er commotie rondom de t-shirts van Jets speler Tebow. Nadat het contract tussen Reebok en NFLPA begin maart afliep bleef Reebok shirts verkopen met de eigen merknaam. Nike (eigenaar van de persoonlijk shirts van Tebow) besloot daarop Reebok aan te klagen en met succes: de rechter heeft besloten dat alleen Nike de shirts mag verkopen.