Hoe de NBA het gebruik van social media naar een hoger niveau tilt

Wereldwijd (maar met name in de Verenigde Staten) worden de organisaties achter de grote en kleine sportcompetities steeds creatiever met het uitdragen en promoten van hun sport via social media. De NBA is al jaren een trendsetter op dat gebied en wordt daar ook regelmatig om geroemd. Voor de Playoffs van 2012 tilt de NBA de inzet van social media naar een hoger niveau. Codewoord: Synergie.

Pinterest en Tumblr
Een mooi voorbeeld van de synergie is de lancering van de Pinterest en Tumbler account. Zo heeft de pagina op Pinterest afbeeldingen van exclusieve schoenen, shirts en andere merchandise in de hoop fans te triggeren om ze te pinnen en re-pinnen. En via Tumbler delen ze klassieke NBA Playoffs momenten van jaren geleden.

Twitter 2.0
Daarnaast benutten ze de populaire social media zoals Twitter nog steeds optimaal. Om dat te versterken hebben ze speciaal voor de Playoffs een tweetal sites gelanceerd, de Playoffs Pulse en de Social Spotlight. Beide laten op geheel eigen wijze zien wat er 'hot' is tijdens de Playoffs.

De Playoffs Pulse scant elk uur over welke spelers het meest wordt gesproken. Zo werd er afgelopen maandag in de ochtend over de spelers van de Clippers gesproken (zij wonnen van de Grizzlies) en later die middag werd er vooral over Baron Davis gesproken, omdat zijn carrière hoogstwaarschijnlijk voorbij is door een knieblessure.

Social Spotlight daarentegen pakt de content van de NBA Twitter waar het meest over gesproken wordt. De meeste retweets, mentions en de beste foto's van de dag. Dus voor degene die niet de hele dag de tijd heeft om Twitter in de gaten te houden, maar wel wil weten wat er speelt is de Social Spotlight een uitkomst.

Openheid en bereidheid
Toen Youtube jaren geleden doorbrak kon iedereen beelden van de NBA online zetten en dat terwijl andere competities advocaten in de arm namen om het Web af te speuren naar materiaal wat de auteursrechten wel eens zouden kunnen schenden. Daarnaast heeft de bereikbaarheid van topspelers als Shaq O'Neill een grote rol gespeeld om een jonge doelgroep aan te spreken.

Wanneer je alle social media bij elkaar optelt (competitie, teams en spelers) heeft de NBA meer dan 250 miljoen (!) volgers. Een enorm aantal wat nog steeds groeit en zal blijven groeien gezien de innovatieve en creatieve inzet.