Onderzoek naar Socialympics in Nederland

De cijfers rondom de Olympische Spelen schieten vandaag en gisteren als paddestoelen uit de grond. Niet alleen wordt er veel gerept over aantal kijkers op TV, maar ook veel over Social Media. Om deze internationale cijfers van nationale kleur te voorzien en om de cijfers te duiden, hierbij een onderzoek dat Sportnext samen met Upstream heeft uitgevoerd rondom de officiële NOC*NSF hashtag #GOteamNL en de veel gebruikte hashtags #OS12 en #OS2012.

Aantal tweets in Nederland
Dit werden vooraf al de socialympics genoemd en de Spelen stelden niet teleur. Vooral Twitter trekt daarbij de aandacht: zij melden wereldwijd 150 miljoen tweets over de Olympische Spelen. Facebook hult zich in stilzwijgen, terwijl de aantallen daar minimaal 5x hoger zouden moeten liggen dan bij Twitter, gezien het aantal gebruikers en de intensiteit van gebruik van het platform. Het gesloten karakter van Facebook draagt niet bij aan het meten van het gebruik door derden, zoals op Twitter veel gebeurt. Nederland staat in de top 20 met rond de 7,6 miljoen twitter accounts en is het actiefste land ter wereld op Twitter: 1,6% van alle tweets komt uit Nederland. Dat zou betekenen dat er 2,4 miljoen tweets in Nederland over de Olympische Spelen gingen. Van die 2,4 miljoen hebben wij er ruim 20% gemeten omdat zij de hashtag #OS12 of #OS2012 hadden.

Verdeling van de tweets in Nederland
Wat opvalt aan onderstaande grafiek is dat vooral het openingsweekend een piek verzorgde. In dit weekend was naast de opening (op vrijdag) en de overwinning van Marianne Vos (op zondag), vooral de zaterdag opvallend. Tegen de combinatie van de golden zwemgirls, de kwalificatie van Epke en de wegwedstrijd met Lars, Niki en Robert kon geen volgende Olympische dag meer op. Verder vooral opvallende zijn de eerste overwinning van Ranomi (2/8), het goud van Epke (7/8) en de combinatie op donderdag met Adelinde, en het herenhockey met de uitslag 9-2. Het hockey goud en zilver de dagen daarna houden deze piek even vast. Logische conclusie: als “we” winnen twitteren we meer. Het meest getwitterde woord hierbij overigens is “goud” dus dat sluit hier goed bij aan.

#GOteamNL
Kort voor de Spelen lanceerde NOC*NSF een hashtag om het Olympisch Team Nederland te steunen. Er was wat discussie vooraf of zo’n opgelegde hashtag wel zin zou hebben. Maar dat lijkt mee te vallen. De hashtag is ruim 27.000 keer gebruikt. Veel minder dan de bovenstaande algemene hashtags, maar veel specifieker: namelijk om de Nederlandse Olympiërs echt aan te moedigen. Dit blijkt ook uit hoe de hashtag gebruikt is: vooral in combinatie met namen van de atleten en hun sporten, bijvoorbeeld “turner Epke Zonderland”. Ook hier was het meest getwitterde woord goud en daarna gefeliciteerd. Dat betekent dat wij Nederlanders vooral aanmoedigen als de buit al binnen is.

Ik ben nog geen groot voorstander van sentiment meting op Twitter. Uit deze rapportage blijkt ook dat maar een derde van alle tweets te categoriseren is. Daarin valt wel op dat de hashtag #GOteamNL veel positiever is dan het algemene #OS2012 of #OS2012. Ook daaruit wordt enigszins duidelijk dat de opzet van NOC*NSF namelijk het team aanmoedigen geslaagd is.

Naar de toekomst met #GOteamNL
De aanmoedigingshashtag is vlak voor de spelen gelanceerd en speelt een bescheiden rol in het geheel van Nederlandse Olympische tweets. Veel gebruik waren retweets van het account van @nocnsf. De kracht van extra communicatie rondom een hashtag blijkt uit de hashtags van sponsors als Rabobank (#ziningoud ruim 27.000 keer gebruikt) en NS (#welkomthuis ruim 5.000 keer op 1 dag gebruikt). Maar hashtags groeien ook met de tijd. De Paralympics staan voor de deur en volgend jaar zijn er de Olympische Jeugd Spelen in Utrecht. In 2014 is het de beurt aan de wintersporters in Sochi. De hashtag kan alleen maar groeien.