Het boeide mij eigenlijk altijd al. Hoe kan een branche die zo gek is op zichzelf ook nog van fans én klanten houden. Dat lijkt en blijkt erg lastig. De sport, maar in het bijzonder voetbal, is vol van zichzelf en er tevens van overtuigd dat de magie van het spel voldoende is om supporters en klanten te binden én te boeien. Eigenlijk is het verassend dat het business model zich zo langzaam herstelt. Veel clubs worden financieel gezonder. Alleen ontstaat dit in de basis door transfers en het beheersen van salariskosten. Niet door het verassen en overtreffen van klant- en supporterstevredenheid.
De liefde voor het spel is er nog elke week. Zo hebben er afgelopen zondag ongeveer 3 miljoen mensen naar Studio Sport gekeken. Hoe gezond zou de branche zijn als de belangrijkste speerpunten naast ‘voetbal’ de klant en de supporter zouden zijn? En waarom niet? In een branches waar geld nagenoeg vanzelf wordt verdiend, zie je vaak gemakzucht en minimale innovatie, laat staan een duidelijke visie en identiteit. Ga voor waardecreatie, maak keuzes, bepaal je identiteit. Richt je organisatie echt in om waarde te creëren voor supporters en klanten.
Het startpunt is ‘Waar sta je voor als club?’. ‘Wat is je visie voor de toekomst?’. En de allerbelangrijkste vraag is: Hoe creëer je waarde voor al je belanghebbenden? Maatschappelijke-, bedrijfseconomische- of kwalitatieve waarde. In principe wordt elke vorm van waarde ontleend aan je eigen organisatie. Laat je niet te snel afleiden door alleen het resultaat, maar richt je organisatie zo in dat je zeker weet dat alle fans (zakelijk en publiek) echte ambassadeurs worden voor je club en nog belangrijker je visie en identiteit. Het wordt tijd voor het uitvinden van het business model voetbal. De oplossing ligt voor ons… De vraag is: wie durft de eerste stap te zetten?
Bij N.E.C. hebben we afgelopen week onze visie gepresenteerd. Wij zullen absoluut niet het ‘beste jongetje van de klas zijn’, maar we hebben wel de intentie en ambitie om het te worden. Vandaar #SamenBeterNEC.