Cultuur bepaalt succes van sociale netwerken in de sport

Sinds wij Nieuw-Amsterdam in 1664 voor slechts 1$ hebben verkocht lopen wij in onze ontwikkeling voortdurend achter de Amerikanen aan. Dit fenomeen is in de volle breedte van de maatschappij te zien: Technologische ontwikkelingen, sociale trends maar ook veranderingen in buikomvang en vetpercentage vinden eerst plaats in de VS om vervolgens in West-Europa voet aan wal te zetten. Toch zijn er verschillende trends die in de VS erg succesvol zijn gebleken maar die in Nederland wellicht minder succesvol zullen zijn. Cultuurverschillen tussen de VS en Nederland zijn hiervoor een belangrijke oorzaak.

Online talent scout
In de VS is het al een aantal jaren gebruikelijk dat jeugdig sporttalent zich via sociale netwerken op internet kan laten scouten door trainers en clubs. Een succesvol voorbeeld hiervan is ScoutUSA.com waarbij sporters en scouts op internet bij elkaar worden gebracht. Ook dichterbij huis zijn dergelijke vormen van online scouting bekend: Manchester United scoutte al eens een 9-jarige jongen via een Youtube filmpje en de trainer van het Belgische KV Kortrijk heeft via Google al eens een Nederlandse vleugelaanvaller gescout.

De lage landen
In navolging van de VS zijn er in Nederland, en nu ook in België, sociale netwerken opgebouwd om sportmomenten te delen, contacten in de sportwereld te leggen en/ of te onderhouden en om talentscouting te bevorderen. Op Scoutplaza.nl en Zamante.com kunnen sporters een profiel aanmaken waarbij zij anderen informeren over hun prestaties, laten zien wat hun talenten zijn en scouts de mogelijkheid geven om contact op te nemen. Deze websites bieden diverse applicaties die de carrièrekansen van sporters en trainers positief moeten beïnvloeden. Waar in de VS deze sociale netwerken in de sport erg succesvol zijn gebleken staan Scoutplaza.nl en Zamante.com nog in de kinderschoenen. Een aantal cultuurverschillen tussen de VS en de lage landen kunnen een belangrijke rol spelen bij het maken of kraken van dergelijke sociale netwerken. Individualisme vs collectivisme: Zowel de Amerikaanse als de Nederlandse cultuur zijn beide individualistisch te noemen.

In de VS is dit echter veel sterker terug te zien dan in Nederland. Amerikaanse sporters zijn op vier aspecten gericht: "High level of individualism, high level of competitive specialization, result orientated & ceremonial celebration of perfection." Mannelijke vs vrouwelijke cultuur: De Nederlandse (en bijvoorbeeld ook de Zweedse) cultuur is het toppunt van vrouwelijkheid waarmee wordt bedoeld dat waarden als zorg, gezamenlijkheid, scheiding van werk en privé, in hoog aanzien staan. De Amerikaanse cultuur is juist masculien: competitief, assertiviteit, ‘the winner takes all’. Uncertainty avoidance: Amerikanen zijn meer ondernemend dan Nederlanders en pionieren is duidelijk een onderdeel van de Amerikaanse cultuur. Je bent een held als je iets probeert wat nog niemand gedaan heeft. In Nederland wil men graag de zaak eerst goed structureren. Sterker nog, onderdeel van onze cultuur is dat we niet graag met kop en schouders boven de rest uit steken: ‘Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg’.

Gevolgen voor sociale netwerken in de sport
Online sociale netwerken voor sporters zijn in Amerika en Nederland al een succes gebleken. Maar wanneer we kijken naar het gebruik van sociale netwerken als talent scouting dan zien we dat het individualistische, resultaat gerichte, competitieve en pionierende karakter van de Amerikaanse cultuur hier uitermate geschikt voor is. De gemiddelde Amerikaan laat graag zien wat hij kan en gaat ten aller tijden voor het hoogst haalbare (het liefst op een bijzondere en innovatieve manier) terwijl de ‘Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg’–cultuur kenmerkend is voor Nederland. Wanneer dit in de toekomst verandert zullen sociale netwerken als Scoutplaza.nl en Zamante.com hier van kunnen profiteren. Tekst: Jan-Willem Bruining en Janne Kuipers Informatie over cultuurverschillen tussen Nederland en de Verenigde Staten van Amerika is terug te vinden op www.chenaaramerika.nl.