Het einde van de sportjournalistiek?

We leven in een tijd waarin sport een belangrijke positie inneemt in de maatschappij en het de belangrijkste bijzaak van het leven genoemd wordt. De verschillende vormen van media zijn een voedingsbron voor iedereen die in sport geïnteresseerd is. Boeken, tijdschriften, kranten, vakbladen, televisie, internet en andere middelen worden ingezet om de honger van de sportliefhebber te stillen. Hierbij zien we dat de taakomschrijving van een sportjournalist in onze informatiemaatschappij behoorlijk is veranderd ten opzichte van een decennium geleden. Aansluitend bij deze veranderingen heeft het Amerikaanse bedrijf StatSheet nu een methode ontwikkelt waarin de sportjournalist zelf niet meer in de pen hoeft te klimmen.

Statsheet
De StatSheet Network is een netwerk van verschillende websites waarin informatie aan sportfans verstrekt kan worden met behulp van wedstrijdstatistieken in combinatie met een wedstrijdverslag. Elk team bezit een eigen website waarop statistieken, analyses, verslagen, rangen en standen gepubliceerd kunnen worden. Dit is op zichzelf niks nieuws zou je zeggen, maar het grote verschil met andere media is dat de wedstrijdverslagen niet geschreven worden door verslaggevers, journalisten of reporters maar door innovatieve computersoftware. StatSheet is ’s werelds eerste netwerk van websites dat volledig draait op geautomatiseerde content. Naast het gebruik van deze automatische content biedt StatSheet meer mogelijkheden. Zo kan men gedurende wedstrijden gebruik maken van real-time statistieken om bijvoorbeeld de tactiek te wijzigen. Ook zijn diepte analyses mogelijk op basis van de grote hoeveelheden data die verzameld worden. Tot slot zijn innovatieve vormen van visualisatie bedacht om statistieken te interpreteren. In november 2010 is de StatSheet Network gelanceerd en momenteel verzorgen zij statistieken en wedstrijdverslagen van alle Amerikaanse College Basketbal wedstrijden in Division I. In de nabije toekomst wil StatSheet zich naast het basketbal ook gaan richten op College Football, NASCAR en de National Basketball Associaton (NBA).

Toekomst
Traditioneel gezien wordt de sportjournalistiek beoefend door verslaggevers met grote namen die alleen de belangrijkste elite sportwedstrijden in de spotlights zetten. Deze informatie overdacht zien we veel bij radio en TV waar grote sportpersoonlijkheden de stem of het gezicht vormen van een mediabedrijf. StatSheet gelooft dat deze vorm van journalistiek te veel op persoonlijkheden gebaseerd is en daarnaast zeer inefficiënt werkt. Zij veranderen de sportjournalistiek door gebruik te maken van de volgende generatie technologie om inhoud van hoge kwaliteit te produceren, efficiënt te werken en zodoende een bijzonder groot aantal sportwedstrijden van statistieken en verslagen te voorzien. Ook in Nederland zijn er bedrijven en onderwijsinstellingen die zich actief bezig houden met statistieken van sportwedstrijden (bijvoorbeeld Ortec TSS). Maar of een netwerk voor statistieken en wedstrijdverslagen dat volledig draait op automatische content een succes kan worden in Nederland is sterk de vraag.