Voetbalclub bestuurd door de crowd

imageJames Surowiecki oppert in zijn boek ‘The wisdom of the crowds’ dat als alle informatie die binnen een groep mensen beschikbaar is, wordt benut om een beslissing te nemen, deze beslissing vaak beter is dan de beslissingen van één of enkele personen. Dit principe staat aan de basis van crowdsourcing. Waarom niet toepassen op een omgeving waar het aantal irrationele en onhandige besluiten elkaar in hoog tempo opvolgen: het betaalde voetbal? Als er één sport is waar iedereen het beter weet dan de coach én clubleiding, dan is het wel het voetbal. Eens in de twee jaar veranderd ons land in een samenleving met 16 miljoen bondscoaches, waarvan ieder individu de ideale opstelling weet en waarbij de bondscoach per definitie ongelijk heeft. Journalist Simon Kuper en economoom Stefan Szymanski schreven zelf het boek Soccernomics, waarin haarfijn uitgelegd wordt wat voetbalclubs allemaal verkeerd doen. Dat kunnen wij met elkaar toch veel beter? Zowel in Engeland als in Duitsland blijkt er al een club te bestaan die via het internet door de supporters bestuurd wordt.

MyFootballClub In augustus 2007 ontstond er in Engeland een online community, MyFootballClub (MyFC), die als doel had een betaald voetbal organisatie over te nemen. Op het moment dat er 50.000 deelnemers zouden zijn voor de community, zouden zij gezamenlijk een club proberen te kopen. MyFC kwam in januari 2008 overeen om 75 % van de aandelen van noodlijdende club Ebbsfleet United, uitkomend in de lagere regionen van het Engelse betaalde voetbal. De aandeelhouders, elk betaalden enkele tientallen ponden, kunnen via de online community belangrijke beslissingen nemen, zoals het samenstellen van de selectie en het goedkeuren van transfers. Ook buiten het veld hebben zij invloed, zoals over de dienstverlening in het stadion. Het leuke van het nieuwe besturingsmodel is dat de online community niet aan regionale grenzen gebonden was. Als snel begonnen mensen uit verschillende landen mee te doen aan het project. Op den duur begonnen deze mensen ook wedstrijden te bezoeken, waardoor Ebbsfleet de enige club is in haar klasse met een internationale fanbase. In augustus 2008 werd er voor het eerst een speler verkocht waarvoor 82 % van de aandeelhouders toestemming voor gaven. In een voetbalwereld vol schimmige zaakwaarnemers heeft deze transfer in opmerkelijke openheid plaatsgevonden. Het nieuwe besturingsmodel zorgt voor grote transparantie binnen de bedrijfsvoering van een voetbalclub en vergroot ook nog eens de betrokkenheid van de fans, die rechtstreeks invloed kunnen uitoefenen.
Internationaal In 2008 vond er in Duitsland een vergelijkbaar proces plaats. Hier was het de voorzitter van de ver weggezakte club Fortuna Köln die een nieuw concept ontwikkelde. Op het moment dat 30.000 fans zich wilden aanmelden als betalend lid van de club, zouden zij via een online community de macht over de club krijgen. Ook in Duitsland is dit project van de grond gekomen en zijn de supporters de baas. Inmiddels zijn er internationaal een tiental vergelijkbare initiatieven waar de fans beslissingsbevoegdheid kunnen kopen en via web 2.0 toepassingen beslissingen kunnen nemen. Ook in Nederland loopt een vergelijkbaar initiatief: Spotfans United. In ons land is het echter nog niet gelukt om een voldoende grote community te bouwen om daadwerkelijk een eerstedivisieclub over te nemen.
image
Resultaat Hoe innovatief het nieuwe besturingsmodel ook is, het de voetbalwereld nog niet bepaald op de kop gezet. Het grootste probleem is dat de ‘wisdom of the crowds’ nog niet echt benut wordt. De aandeelhouders mogen namelijk alleen stemmen, er wordt geen gebruik gemaakt van mogelijkheden om echt mee te denken. Behalve het stemmen wordt de club verder gewoon als een reguliere voetbalclub gerund. Tot nu toe hebben Ebbsfleet United en Fortuna Köln dan ook nog geen bijzondere resultaten neergezet. Bij Ebbsfleet is het nieuwe er wel al een beetje af en zij beginnen al te kampen met afnemende interesse van de aandeelhouders. Het zou interessant zijn om te kijken of er meer onderdelen van een voetbalclub gecrowdsourced kunnen worden, zodat er sprake zal zijn van een nieuw type organisatie. Inmiddels is Pieter Kuijpers een dergelijk initiatief gestart betreffene voetbalverenigingen in de breedtesport. Dit project heet The Soccer Project en is zeker interessant om te blijven volgen. Ik ben benieuwd of Simon Kuper en Stefan Szymanski in een nieuwe druk van Soccernomics mee kunnen nemen hoe de crowd een club kan besturen die echt succesvol is. Dit artikel is ook geplaatst op marketingplatform marketingfacts.nl