De rol van sociale media zal moeten veranderen

Bovenaan het whiteboard: "Social Media." Doel: Traffic richting de website verhogen en een 'band' opbouwen met de achterban. Oké klinkt goed, maar hoe? Veel (sport)organisaties worstelen nog steeds met deze vraag. Tot de teleurstelling van vele fans eindigt het avontuur vaak bij een koppeling met RSS of een andere vorm van robotpraat. Onpersoonlijk, matig effectief, verre van exclusief, geen synergie en communicatief krachteloos. Met als gevolg dat de fans niet eens meer luisteren naar de boodschap. De rol van sociale media binnen (sport)organisaties zal moeten veranderen, maar hoe?

Het belangrijkste gemis is de erkenning van de kracht die sociale media biedt als communicatieplatform. We willen wel iets met sociale media (het kost immers alleen tijd en geen geld), maar het resultaat moet er snel en meetbaar zijn. Aanwezig zijn is vaak al voldoende. Het resultaat is een extra uitzendkanaal met weinig tot geen interactie. Maar was interactie niet de basis voor het succes van sociale media? Wat als we de insteek omdraaien.. Langzaam resultaat en beperkt meetbaar maar wél gericht op het verhogen van de interactie en betrokkenheid bij de fans. Hieronder een viertal suggesties die kunnen helpen bij de zoektocht naar een levendige en betrokken fanbase.

"While nearly every sports team has a Facebook or Twitter profile established, the problem is that just a small percentage of them are innovating and impacting their fan base. Although fans continue to ‘like’ and ‘follow’ teams, just how consumers slowly started to lose interest in traditional media strategies, a teams online fan base is subject to the same end result."

Gebruik de kracht
Sociale media is een verzamelnaam en in de basis zijn ze allemaal gelijk maar de platformen verschillen in gebruik enorm. Stem de content die je wilt delen af op het platform. Gebruikt jouw doelgroep bijvoorbeeld Twitter voornamelijk via de mobiel dan is het delen van informatie die afhankelijk is van een link nagenoeg zinloos. Het mist kracht en blijft niet hangen. Iedereen kent ze, het zijn de tweets waar je overheen scrollt. Facebook biedt voor artikelen, video- en fotocontent een preview wat wel uitnodigt tot de gewilde klik maar zit jouw doelgroep wel op Facebook? Elk platform kent zijn eigen kracht. Test en gebruik de kracht van het platform die voor jouw content belangrijk is. Nodigt de content uit tot interactie en betrokkenheid bij de fans? Zou jij er op klikken?

Wees persoonlijk
Het probleem met de geautomatiseerde robotpraat is dat de lezer ervan zich één van de miljoen voelt in plaats van persoonlijk aangesproken. Als er via Twitter verslag wordt gedaan van een wedstrijd/evenement op een korte, simpele en grappige manier voelt de lezer zich persoonlijk aangesproken. De lezer weet heel goed dat hij van de zovelen volgers is. De manier waarop de content gebracht wordt hoeft dit gevoel niet aan te moedigen. 

        "While current social media strategies may yield positive results, teams need to begin defining their digital presence before fans begin ‘ignoring‘ them. The key here won’t be how often they tweet or post a picture, but rather how they differentiate themselves from the ‘rest."    

Wees creatief en onderscheidend
Veel gebruikers van sociale media hebben inmiddels een vast leespatroon, ze lezen de interessante en actuele informatie van de bronnen die zich al hebben bewezen in het verleden. Wil je besproken zijn en in aanmerking komen voor mond-tot-mond reclame via sociale media dan zal je creatief moeten zijn. Hoe vaak klik jij op de link van een Retweet? Laat de Retweet direct de informatie zijn en aanleiding voor het volgen van jouw organisatie. Waar ligt de unieke positie van de organisatie en welke exclusieve informatie hebben ze te bieden die de concurrent niet heeft? 

" Moving forward, sports teams and creative minds need to focus on creating rather than replicating.

'Het' zit in kleine dingen
Tot slot zit de kracht, het persoonlijke en onderscheidende in kleine dingen. Bedenk waarom jij iemand volgt. Het brengen van content zit in kleine dingen waar de drie bovenstaande onderdelen bij kunnen helpen. De response op een tweet, post, blog of een reactie is moeilijk te voorspellen. Vooraf bedachte krakers worden flops en vice versa. Mede deze onvoorspelbaarheid heeft sociale media groot gemaakt en maakt het tot een avontuur waar niets zeker is en de enige garantie een open einde is.

 

Bron & Quotes: Sportsnetworker