Het verschil tussen sociale media en geen sociale media

In het Olympisch Stadion organiseerden leden van de LinkedIn-groep Olympisch Plan 2028 op 28 februari een netwerkbijeenkomst. De 200 beschikbare plaatsen waren binnen een paar uur vergeven. Een dag later werd in de Rode Hoed een debat over een vergelijkbaar onderwerp afgelast wegens gebrek aan belangstelling. Waar zit toch het verschil?

Twee jaar geleden begon Maikel Waardenburg met de LinkedIn-groep Olympisch Plan 2028. Meteen een dag erna sloot ik me aan om met hem deze nieuwe community leven in te blazen. En hoe, want inmiddels hebben zich zo’n 3.500 mensen aangesloten om informatie te delen, meningen uit te wisselen en het laatste nieuws te horen! Het leukste is nog wel dat de leden elkaar in het echt willen ontmoeten, met een biertje en iets te knabbelen erbij. Maikel en ik zijn aangenaam verrast door deze positieve ontwikkelingen.

Vorig jaar was daarom een eerste ontmoeting in Haarlem, in de tuin van Sportservice Noord-Holland. Deze bijeenkomst werd op 1 juli gehouden en droop van de symboliek, omdat we in het oude huis zaten van sportpionier Pim Mulier – de man die de basis legde voor onder meer de voetbalbond, de schaatsbond, de Elfstedentocht en de Wandelvierdaagse van Nijmegen. Lekker pionieren dus in het oude huis van onze sportpionier, en dat ook nog eens op een zonnige zomeravond.

Sportservice Noord-Holland vond deze bijeenkomst zo leuk dat ze alle kosten van de dag betaalde. Zoals de instelling op haar website schreef: ‘Mulier is één van de grondleggers van de vaderlandse sport en zo komen historie en een modern digitaal sociaal netwerk elkaar tegen in het gebouw waar thans Sportservice Noord-Holland de provinciale sport ondersteunt.’

Zo’n vijftig mensen spraken die dag met elkaar over hun eigen ambities. Hier kwamen ook mensen op af, die niet beroepsmatig zijn betrokken bij sport of het Olympisch Plan. En dat is precies wat de LinkedIn-groep beoogt: het aantrekken van nieuwe mensen, nieuwe inzichten en nieuwe ideeën op het nieuwe platform van de sociale media. We namen afscheid van elkaar met de afspraak dat er een tweede bijeenkomst moest komen.

Regardz
Op 28 februari gebeurde dat in congrescentrum Regardz in het Olympisch Stadion. De aanmeldingen hiervoor waren binnen een halve dag vergeven na de aankondiging op LinkedIn. Daarom werd de oude Koninklijke Wachtkamer van het stadion erbij gehuurd om meer mensen te kunnen ontvangen. Als we hadden gewild – en gekund – hadden we zo’n 400 mensen kunnen inschrijven!

In de aankondiging wezen we de deelnemers erop dat ze geen bezoeker waren van een regulier congres of symposium. Waar het vooral om ging, was dat er ideeën werden besproken en gedeeld, dat er nieuwe netwerken werden opgebouwd. De deelnemers bezochten niet alleen een evenement, maar waren vooral zelf het programma.

Net als in Haarlem konden we niet voorbij gaan aan de locatie zelf. Henk Stokhof, regisseur Olympische Ambitie van de gemeente Amsterdam, legde hier tijdens de opening van de avond de nadruk op: “De eerste bijeenkomst was in de tuin van sportpionier Pim Mulier, en opnieuw zitten we op historische grond. Tenslotte waren hier in 1928 de Olympische Spelen.”

Gijsbregt Brouwer benadrukte verder dat de kracht van social media pas voelbaar wordt als de leden van een community elkaar in het echt ontmoeten. “Net als bij de eerste sportverenigingen, die werden opgericht omdat mensen iets samen met elkaar wilden doen.”

Rode Hoed
In contrast met de levendige ontmoeting in het Olympisch Stadion flopte een dag later een debat in de Rode Hoed over de top-tien-ambitie van NOC*NSF. “Wegens gebrek aan belangstelling”, zoals de organisatie mij hierover mailde. Heel gek, dacht ik, want hoe is het mogelijk dat binnen 24 uur twee vergelijkbare initiatieven zo’n verschillende afloop hebben?

Zou het anders zijn afgelopen als de Rode Hoed had samengewerkt met de LinkedIn-groep Olympisch Plan 2028? Als het gebruik had gemaakt van dit enorme netwerk? Daar zitten tenslotte duizenden potentiële belangstellenden bij elkaar in de ideale doelgroep. En er bestaat een soort wijsheid onder specialisten in social media is dat je daar moet zijn waar iedereen al is. Ga met je informatiestandje dus niet in een lege straat staan als een plein verderop duizenden mensen rondlopen. Dat zeg ik niet om de Rode Hoed te pesten, maar om van elkaar te leren.

Dat afgelaste debat zou daarom een tweede kans moeten krijgen - in samenwerking met onze LinkedIn-groep. Maak het allemaal nog leuker door met een selecte groep vooraf lekker te eten en na afloop voor iedereen de kroeg open te gooien om na te praten. Want waarom zou het succes van onze bijeenkomsten niet ook kunnen werken bij een vergelijkbaar debat in de Rode Hoed?

Het is tegelijk een prachtige manier om de potentie van sociale media te verkennen, om uit te zoeken waar de mogelijkheden en beperkingen liggen. En om heel eerlijk te zijn, heb ik er alle vertrouwen in dat een tweede poging om het debat te organiseren in de Rode Hoed wél zal slagen. Met die gedachte heb ik een verzoek gestuurd naar de directeur van dit instituut in de hoop dit nog voor de zomervakantie alsnog te organiseren.

Inmiddels hebben we ook al nieuwe aanbiedingen ontvangen vanuit verschillende steden om daar de derde bijeenkomst te organiseren van de LinkedIn-groep. Dat die er gaat komen, lijkt dus al zeker.
 

Jurryt van de Vooren - Persvoorlichter Olympisch Stadion, beheerder LinkedIn-groep Olympisch Plan 2028, sporthistoricus