De strijd om het Twitterkampioenschap

Aanstaande zondag zullen Ajax en FC Twente in de Arena strijden om het landskampioenschap. In de aanloop naar het allesbeslissende duel zal de media-aandacht voor de clubs, spelers en trainers tot een hoogtepunt stijgen. Voor een persoonlijke noot van de spelers richten we ons tot Twitter. Welk team wint de strijd op Twitter? Wie heeft de meeste followers? En nog belangrijker zijn de clubs en de spelers ook actief richting hun fanbase? De strijd om het landskampioenschap op Twitter.

Wie heeft de meeste followers?
Ajax telt in totaal tien (officieel bevestigde) spelers op Twitter. Gregory van der Wiel is met ruim 80.000 followers de leider gevolgd door Demy de Zeeuw (30.000) en Vurnon Anita (15.000). Hier tegenover staan een zevental twitteraars van FC Twente. Onyewu Oguchi is met 50.000 followers de leider, gevolgd door Bryan Ruiz (kleine 6.000 volgers) en Theo Janssen met 4.600 volgers. Ook de officiële Twitter van Ajax en FC Twente zijn in aanloop naar het kampioensduel een gewild toegangspunt voor de laatste informatie over hun favoriete club. De officiële Ajax Twitter heeft inmiddels 33.000 volgers tegenover 13.000 van FC Twente. FC Twente gebruikt de Twitter voornamelijk om nieuws vanuit de site door te linken, de Twitter van Ajax meld voornamelijk actuele berichten in de zin van “De training start nu op de Toekomst”.Samengevoegd kan worden gesteld dat Ajax de grootste is op Twitter-gebied. In totaal telt Ajax (club en spelers) 198.000 volgers tegenover 75.000 volgers voor FC Twente. Met grootmachten als Gregory van der Wiel is de slag snel gemaakt.

Wie besteedt de meeste aandacht aan zijn fans?
Veel belangrijker dan “Wie is de grootste?” is de vraag:”Wie besteedt de meeste aandacht aan zijn fans?”. Helaas een teleurstellend antwoord. In een seizoen waarin Twitter echt doorbrak en ook regelmatig in opspraak kwam gebruiken clubs en spelers Twitter voornamelijk als een uitzendkanaal van de laatste nieuwtjes en gebrekkige vermelding van hun eigen bezigheden. In de aanloop naar de kampioenswedstrijd wil ik als fan de spanning bij de spelers (ook/juist op Twitter) kunnen voelen. De spanning zal in de komende dagen voor de clubs, trainers en spelers een hoogtepunt bereiken, iets waar je samen met de fans naartoe leeft, betrek de fans daarbij!

Social Media bij clubs en spelers
Graag wil ik daarom voor de clubs een tweetal Amerikaanse (hoe kan het ook anders?) sportclubs uitlichten. De SFGiants (eerder al benoemd) en de Phoenix Sons. Twitter is geen extra uitzendkanaal. Zij proberen met Twitter een mix te creëren van prijsvragen, aanbiedingen en actuele updates, maar gebruiken het vooral om exclusieve content te delen. Een kijkje achter de deuren waar geen fan kan/mag komen. Zo geven zij de fans een reden om te volgen. De SF Giants en Phoenix Sons hebben inmiddels na drie jaar ervaring een goed beeld wat de fans verwachten.

 

Spelers blijven vaak onderbelicht in Social Media, behalve wanneer zij erdoor in opspraak raken. In die zin speelt beeldvorming sommige spelers parte. Gevaar is overbelicht, de kans onderbelicht. Als speler ben je een personal brand, een brand dat uitstekend te vertalen is naar Twitter. Een brand dat via Twitter een meerwaarde kan bieden voor zijn fans, zijn club en zijn sponsoren. Representatief voor dit gedachtengoed zijn Christiano Ronaldo en Shaquille O’Neal. Christiano twittert vanuit de passagiersstoel van zijn bolide en Shaquille bedankt een fan rechtsstreeks (!) via Twitter. Twee simpele voorbeelden, dichterbij kunnen we niet komen.

 
 

Conclusie
Juist daarom is de uitslag teleurstellend. Het grote aantal volgers laat zien dat de Nederlandse voetballiefhebber opzoek is naar zijn favoriete speler maar helaas niet (of slecht) wordt bediend. Als we toch is mee mochten kijken vanuit de spelersbus met Christian Eriksen, Luuk de Jong, Siem de Jong of Bryan Ruiz richting de Arena. het zou de beleving enorm vergroten. Helaas blijft het vooralsnog een Amerikaanse illusie. Het kampioenschap op Twitter blijft om deze reden onbeslist.