Sports & Betting, just a matter of time

Gokken en sport kennen een unieke wisselwerking. De gokindustrie lift gratis mee met de opkomst van sport doordat ze niet hoeven te betalen voor het gebruik van data en andere resultaten. Anderzijds verdient de sport aan de gokindustrie door het creëren van awareness voor diezelfde gokbedrijven, voornamelijk via (shirt)sponsoring. Eindstand is wel dat de sport in deze vorm afhankelijk is van de gokindustrie. Ook in het nuchtere en standvastige Nederland zal gokken (of 'betting') binnen de sportwereld vroeg of laat doorbreken. Geïnspireerd door het buitenland zullen gokgerelateerde bedrijven die zich vestigen binnen de Nederlandse sportwereld direct overstappen op modellen van het buitenland. Welke ontwikkelingen kent de gokindustrie in het buitenland? Waar moet de Nederlandse sportwereld op inspelen? En welke kansen bieden de game-elementen voor de gokindustrie?

De drie D's
Ten grondslag aan de opkomst van (online) gokken op/binnen de sport liggen de technologische ontwikkelingen, waar de sociale netwerken onderdeel van uitmaakt. Cruciaal bij het inspelen op deze ontwikkelingen zijn de drie D’s . Data, Dialogue en Disruption. De data vanuit sportwedstrijden zijn onmisbaar voor de gokindustrie, de (online) dialoog is met de komst van sociale netwerken onmisbaar geworden en Disruption (ontwrichting) het ontwikkeling waar belangrijke beleidsbepalers binnen de sport op in zullen moeten gaan spelen.

Exclusieve data
Het is een terugkerend fenomeen binnen opkomende sectoren. Eerder waren het de drank-, computer- en mobiele telefoonmerken die in ruil voor awareness grote geldbedragen neerlegde voor (shirt)sponsoring. De gokindustrie is afhankelijk van de data waarop gegokt kan worden. Maar stelt deze sponsoring de cruciale data en resultaten veilig voor de gokindustrie?

We kunnen hierin nog een stap verder gaan en het voorbeeld van eerdere sectoren die de sportwereld gebruikten volgen. Exclusiviteit. Een exclusief drankmerk waarom niet een exclusieve gokpartner? Het creëert standvastigheid, zekerheid, afhankelijkheid en daarmee een vaste bron van inkomsten. Klinkt een logisch toekomstbeeld maar drankmerken zijn niet te vergelijken met (online) gokindustrie. Het is tastbaar tegenover ontastbaar en daarmee lastig in exclusiviteit.

Verdienmodel voor de sportwereld
De vraag is waar de wisselwerking tussen sport en de gokindustrie heengaat. Blijft de sportwereld afhankelijk van de gokindustrie door een fluctuerende shirtsponsoring? Of creëren sportclubs exclusieve partners en daarmee een vaste nieuwe inkomstenbron? Duidelijk mogen zijn dat de gokindustrie voor de sportwereld enorm kansen voor inkomsten biedt. Mocht de Nederlandse sportwereld besluiten hierin te stappen dan is een verdienmodel (vergelijkbaar aan het bovenstaande) onmisbaar.

Sports, Betting & Gaming
Buiten de ‘traditionele’ gokindustrie, waar online ook onder valt, bieden game-elementen een enorme kans. Tijdens de halve finale van de Champions League introduceerde Heineken ‘Starplayer’ een real-time betting applicatie die de voetballiefhebber in staat stelt om (welles waar niet voor geld) in te zetten op het verloop van de wedstrijd. Gaat de vrije trap er in? 2000 punten. Wordt er binnen 30 seconde gescoord? 3000 punten. Hier waren het de competitieve elementen (strijden tegen vrienden) die de applicatie interessant maakten, maar wat als er op ieder verloop geld kan worden ingezet? Voor €0,50. gaat de vrije trap erin? €1,-. Voor €2,-, wordt er binnen 30 seconden gescoord? €5,-.  MLB Beat the Streak kent een vergelijkbare opzet waarin jij ‘inzet’ op een speler die volgens jou de meeste hits zal hebben. Kies voor 57 dagen op rij de beste slagman en win $5.600.000.

Sport en Betting zijn voor elkaar gemaakt en het is een kwestie van tijd voordat de verschillende vormen van betting binnen de sport doorbreken. Met de opkomst van de smartphones, apps en second screens is het ‘just a matter of time’ totdat bedrijven de ware potentie zien en hier een goed verdienmodel achter krijgen. Dan zal de gokindustrie blijvend een grote speler (inkomstenbron?) van de sportwereld zijn.

Bronnen:
SportsPro
Sportsbusiness
MLB Beat the Streak
Heineken Starplayer