Sportbeleving 2.0 A Creative Mind is a Joy Forever

Afgelopen week had ik het voorrecht om met collega’s van Fontys Economische Hogeschool Tilburg aanwezig te zijn bij een presentatie van ‘Experience marketing’ goeroe Joseph Pine. Een goeroe met een goed verhaal dat ieders marketingbloed sneller zou moeten laten stromen. Triggerende voorbeelden van alle tijden dat mij als marketeer steeds weer bevestigt dat ik dagelijks bezig ben met het mooiste vak ter wereld.

De basisgedachte van Pine is in feite een echte klassieker geworden: ‘commoditization’ van goederen en diensten leidt ertoe dat in feite slechts de prijs nog een relevante factor is. De echte meerwaarde voor de consument wordt geleverd door het leveren van ‘experiences’ , we zijn immers terecht gekomen in een beleveniseconomie. Een tijd van crisis waar we blijkbaar toch graag 4 of 5 euro over hebben voor een speciale koffievariant en de beleving van Starbucks in tegenstelling tot een ander saaier bakje troost bij elk ander koffiehuis. Wie dacht er bij het bestellen van tickets voor de Olympische Spelen 2012 in Londen daadwerkelijk na over de prijs van een ticket? Als sportliefhebber wil je daar bij zijn, mogelijk een ‘once in a lifetime’ experience! Want de waarde van een beleving wordt toch vooral bepaald door de intensiteit waarmee je het beleefd hebt en de mate waarin je het op lange termijn bij blijft? En juist sport heeft dit extreem hoge ‘experience’ gehalte in zich. De gouden plak van Mark Tuitert op de 1500 m in de Richmond Olympic Oval hebben we toch allemaal nog vers op het netvlies? Kippenvel, sportbeleving 1.0 in de pure vorm!

Tegenwoordig wordt alleen nog maar gesproken over Sportbeleving 2.0, opvolger 3.0 staat vast al te trappelen bij de blogs in wording van menig trendwatcher of liefhebber. Onder meer Janne Kuipers is een van de bloggers die enkele goede blogs geschreven heeft over dit onderwerp, o.a. de blog ‘Sport in 2011 & beyond’ over de Sportbeleving 2.0. Deze trend is ook logisch gezien de komst van diverse ‘nieuwe’ media en tools zoals smartphones en tablets, met alle bijzondere applicaties en functionaliteiten van dien. Dit alles maakt het mogelijk om supporters de sport te laten beleven op een nieuwe manier. Geweldig voorbeeld hiervan is FanVision onder het mom ‘Experience more, experience Fanvision’. Zowel bij de NFL als in de Formule 1 kun je een wedstrijd volgen met een modern gadget vanuit diverse optieken om nog meer in de wedstrijd te komen, waarbij de toeschouwer als het ware een ‘augmented experience’ beleeft. Dankzij deze digitale media bestaan er volgens Pine alternatieve werelden die opereren zonder tijd, ruimte, massa of al deze zaken tegelijk. Deze diverse werelden zijn door Pine samengebracht in wat hij noemt de ‘Multiverse’, een spectrum cq combinatie van fysieke en virtuele wereld. Een onderwerp waar hij helaas nauwelijks aan toe kwam door de legio sterke voorbeelden in de fysieke, bijna retro wereld 1.0. Het zijn juist ook deze 1.0 succesvoorbeelden, die getuigen van slim en creatief ondernemerschap, die benadrukken dat ook zonder alle ‘nieuwe media’ een geweldige authentieke beleving gecreëerd kan worden. Zeker bij sportevenementen kan bijvoorbeeld door goed accommodatiemanagement (denk aan LA Football Stadium) of speciale ‘side events’ (zoals masterclasses en speciale demo’s door de grote sportidolen) een bijzondere authentieke beleving gecreëerd worden waar geen Virtual Reality tegen op kan!

Dus laten we alle nieuwe middelen en technologieën vooral benutten om deze Sportbeleving 2.0 nog beter mogelijk te maken, maar laten we vooral niet vergeten dat het middelen zijn en m.n. de marketeers toch vooral hun eigen creativiteit laten gelden om zo de perfecte match met de doelgroep te maken en zodoende de echte meerwaarde voor de toeschouwer of fan te bieden. Zie het als Sportmarketing 1.1, ‘a creative mind is a joy forever!’