Gamification maakt van walkingapp Arookoo een game

Lopen is saai, lopen is voor de oude dag. Ook ik deelde deze mening voordat ik de Arookoo App tegenkwam. De app maakt van lopen een heuse social-game. Lopen wordt uitdagend gemaakt door verschillende challenges en tours te integreren in de lokale omgeving. Als beloning krijgen gebruikers punten, medailles, nieuwe challenges en hogere rangen. Interessant is de overkoepelende ontwikkeling van ‘Gamification’ door de opkomst van mobiele en sociale media in de sport. Dit brengt zelfs mij op de jonge dag aan het lopen.

Gamification
Sport, (Mobile, Social) Media en Gamification zijn voor elkaar gemaakt. Foursquare toonde eerder al aan dat het uitdagen en belonen van mensen een enorme motivator is om bepaalde opdrachten uit te voeren. Sterker nog het is Sport 2.0 ten top. Door gamification verdiep, verbreed en verleng je de beleving van sportactiviteiten. Het is een perfecte mixt van enerzijds het uitdagende karakter van sport met anderszijds de sterke sociale factor die sporters verbindt. Jesse Schell van DICE presenteerde in 2010 al zijn visie over Gamification, echt een must watch, vooral de laatste!
 

" Gamification is the use of game play mechanics for non-game applications (also known as "funware"), particularly consumer-oriented web and mobile sites, in order to encourage people to adopt the applications. It also strives to encourage users to engage in desired behaviors in connection with the applications. Gamification works by making technology more engaging, and by encouraging desired behaviors, taking advantage of humans' psychological predisposition to engage in gaming. The technique can encourage people to perform chores that they ordinarily consider boring, such as completing surveys, shopping, or reading web sites. "

Concept
Het concept van Arookoo is om wandelen weer interessant te maken voor jongere doelgroepen. Het is een bundeling van de App, een Social-Game op Facebook en een website. De App wordt voornamelijk gebruikt om de challenges uit te voeren en te delen via Social Media. De website brengt allerlei fitnessprogramma’s met commentaar, uitleg en toevoegingen vanuit de community. En tot slot brengt Facebook de sociale factor nog sterker.

 

Maar wat het concept zo sterk maakt is de uitwerking, want de opzet is niet uniek. De App is het kloppende hart en bundelt een je profiel met scavenger hunts, (dagelijkse) challenges individueel, challenges tegen vrienden, challenges mét vrienden en om het af te maken mag een ‘Healty-program’ niet ontbreken. De vraag die over blijft is: “Willen we dit alles niet rennend doen?”

<