NASCAR.com lanceert social game ‘Pro Championship’

NASCAR.com lanceert zijn eerste social game genaamd ‘Pro Championship’. NASCAR Pro Championship zal een gratis Facebook game worden die onderdeel gaat uitmaken van Car Town. Car Town is een auto en motorsport game op Facebook dat inmiddels de negen miljoen unieke deelnemers is gepasseerd. Slimme keuze van Turner Sports om Pro Championship te integreren in Car Town in plaats van de game vanaf de grond af aan op te bouwen. Mooi voorbeeld van hoe de sport social media gebruikt om meer betrokkenheid bij fans te creëren zijn social games.

Opbouwen of integreren?
De keuze om Pro Championship te integreren in Car Town is naar mijn mening een slimme zet. Veel social games moeten/worden van de grond af aan opgebouwd en moeten daarmee totaal nieuwe game-omgevingen creëren, bijsturen en deze effectief naar de doelgroep communiceren met de kans om in het luchtledige te vallen. Met de keuze voor de integratie in Car Town wordt Pro Championship direct bekend bij negen miljoen auto en motorsport geïnteresseerden en maakt het van Car Town een completer pakket aan games voor de doelgroep.

"It is not virtual racing like a console game," this is more about the social aspect of completing activities and gaining points and experience through the social interaction."  - Justin Williams, Senior Director Business Operations for NASCAR.com

Toch moet bij velen (zo dan al niet alle) social games de kanttekening worden gemaakt dat de social game niet te vergelijken is met een console game. De game heeft minder diepgang en moet het echt hebben van de sociale aspecten, het verrichten van activiteiten en het verzamelen van ‘experience points’ samen met andere fans. Juist vanwege de bovenstaande kenmerken past de game in de overkoepelende strategie van NASCAR om fans additionele activiteiten te bieden naast de Tv-ervaring.

"It enhances the engagement with the sport when the races aren't running and hopefully it exposes some of the fun parts of NASCAR to people who may not have been exposed to it." - nogmaals Justin Williams

NASCAR.com maakt onderdeel uit van Turner Sports een organisatie die aardig aan de weg timmert met digitale initiatieven voor sportorganisaties als NBA, NCAA en NASCAR. Turner Sports maakt voornamelijk gebruik van TV en digitale media om zijn initiatieven onder de aandacht te brengen. NASCAR Pro Championship zal (real-time) worden geïntegreerd in de NASCAR Spint Cup Series op 20 november aanstaande.

Bron: Broadcasting Cable