IBM neemt tennisfans op Wimbledon mee de diepte in

Na een teleurstellende en inspiratieloze app tijdens Rolland Garros kleurt de iPhone dan nu groen voor de Wimbledon App. Hoofdsponsor IBM neemt tennisfans in deze editie mee de diepte in. IBM heeft Wimbledom omgetoverd tot een waar (groen) epicentrum aan data. De twee belangrijkste features voor de tennisfans zijn de App en IBM Pointstream.

“S. Williams loses the point with a backhand forced error.”
De Wimbledon App is een combinatie van live scores, dagplanningen, speelschema’s, nieuws (met video-integratie), video’s (dagsamenvatting), foto’s, tweets (van deelnemers), Wimbledon Radio en bezoekersinfo zoals reisinformatie. De app voelt echt als een echte on-the-go datacentrum. Voor tennisfans zonder iPhone is de content ook verwerkt in de mobiele site. Zo brengen ze de beleving van Wimbledon echt naar je smartphone, iets wat in de Rolland Garros app ontbrak.

Interessante nieuwe feature op Wimbledon.com is de IBM Pointstream. Een real-time statistisch overzicht en analysetool voor belangrijke matches. Een tool die de tennisfan echt mee de diepte in neemt. De tool brengt overzichtelijk de belangrijke momenten uit de wedstrijd, de servicepercentages en ook de manier waarop een speler belangrijke punten verliest. “S. Williams loses the point with a backhand forced error.” Zegt het systeem in de tweede set bij een stand van 3-2 in het voordeel van Rezai.

Gemis
Belangrijk gemis is de ondersteuning voor de iPad. Hoewel de iPhone App natuurlijk ook werkt op een iPad zou een exclusieve iPad app zoals tijdens de Australian Open (met IBM Poinstream integratie) als second screen echt toegevoegde waarde hebben. Komt bij dat ik de Location Based Services in de app mis. Vorig jaar bracht IBM ‘Seer’ een virtuele gids die direct live scores en omgevingstatistieken (zoals locaties van eetkraampjes) in Augmented Reality pushte. Dit jaar blijft het rond de Location Based Services en Location Based Marketing helaas stil.

Greener Courts, Greener Datacentres
Desalniettemin profileert IBM zich jaar in jaar uit als een innovatieve hoofdsponsor die de tennisfan met innovatieve technologie echt weet te bedienen. Naast de bovenstaande features is er een player movement tracking systeem met 3D visualisatie, een eigen iCloud voor een groenere omgeving en zetten ze in op energiebesparing. Het laatste was zelfs onderdeel in iPad App van de Australian Open. IBM gelooft als technologie-expert in ‘de science of tennis’ en maakt het tot zijn hoofdtaak om deze voor spelers, coaches, bezoekers en tennisfans wereldwijd beschikbaar te maken. Een profilering waarmee IBM veel tennisharten heeft veroverd en de toekomst ook zeker gaat veroveren.