Nieuw tijdperk in de passieve sportbeleving

De passieve sportbeleving - tv kijken - veranderen in een actieve sportbeleving, dat is precies wat Heineken Star Player bij voetbal deed. Het geeft de kijker van een live uitzending een extra dimensie, zeker als je met vrienden verbonden bent. Een sport die ook toegankelijk is voor deze vorm social sports gaming met een vleugje betting is honkbal. In Amerika is recentelijk GameSlam gelanceerd. Een interactieve sportapp (voor Facebook en iPhone) wedstrijd voor de thuisblijvers veranderd in een interactieve game.

Trend: 'Interactieve tv kijken'
Het is een trend die de sportwereld gaat veroveren, het interactieve tv kijken. Toch vraag ik me af of een dergelijke naam wel de lading dekt die initiatieven als Heineken Star Player en GameSlam met zich meebrengen. Bij interactief tv kijken denk ik aan de connectie met Twitter, Facebook of andere gerelateerde content. Toch allemaal nog redelijk passief. Dit is echt een nieuwe vorm van actief, geïntegreerd en real-time tv kijken. Deze vorm van interactief tv kijken combineert een sportief, competitief en betting element die alleen bij de passieve beleving van sport perfect toe te passen is. Het vergt alleen per sport een goed uitgedachte aanpak. Voetbal is immers totaal anders in opzet dan honkbal en basketbal. Toch hebben alle sporten een bepaalde voorspellende mogelijkheid en vergen elk hun eigen uitwerking. Initiatieven als Heineken Star Player en GameSlam laten zien dat het spelelement uitstekend (real-time) te integreren is in een app. Welke weer als second screen te combineren is met tv kijken.

 "As fans watch TV, they check stats online, play an app, or update their status on TV. But they’re not doing something that is completely tied into the action on the screen. GameSlam basically channels your otherwise distracted attention right back into the game." David Domm - co-Founder and Chief Operating Officer/ Chief Financial Officer - Time Live Sports

Actief tv kijken met Gameslam
GameSlam brengt je in een arena van 100 honkbalfans en geeft je een (virtueel) budget van 10.000 punten. Per slag kunnen er (hoeft niet perse) 100 punten worden ingezet of er een (home)run zal worden geslagen. Vervolgens toont de app een 3D animatie (reconstructie) van wat er daadwerkelijk is gebeurd. Dit zal geen spectaculaire animatie zijn (sterker nog geen speler zal herkenbaar zijn) maar het geeft je wel een inzicht in hoe het spel zich voor, tijdens en na de slag heeft ontwikkeld.

De app biedt verder chat functies, de mogelijkheid om competities aan te maken, check-ins en 1-tegen-1 challenges. In de toekomst zullen er toernooien worden gehouden om te bepalen wie de best voorspellende honkbalfan is. Het doel is om spelers een beleving aan te bieden die gelijkstaat aan een console. Een doelstelling die in mijn ogen (door de hands-on ervaring) niet realistisch is.

Grenzen tussen passief en actief vervagen
Toch mogen het duidelijk zijn dat we met de opkomst van (communicatie)technologie als apps, social networks en tablets een nieuw tijdperk ingaan waarin de passieve sportbeleving echt connected, interactief en competitief wordt. Als passieve én actieve sportliefhebber kan ik in ieder geval niet wachten totdat de Champions League weer begint.