Sterke groei in gebruik social media door Eredivsieclubs

Vorig jaar oktober deed Sport28 onderzoek naar het Twittergebruik onder voetbalclubs in de Eredivisie. Vervolgens onderzochten we Facebook. Recent voegden we daar de Jupiler Pro League in België aan toe. Conclusies van beide onderzoeken: het kan nog veel beter. Het PR-bureau LewisPR deed vergelijkbaar onderzoek en de conclusies zijn hetzelfde: "We hadden verwacht dat alle clubs alles uit social media zouden halen ... maar dit bleek niet het geval". Aan de andere kant, de groei ten opzichte van oktober 2010 is gigantisch: van net iets meer dan 17.000 followers op Twitter voor alle clubs bij elkaar naar ruim 130.000. Deze groei is veel sterker dan de groei van Twitter alleen kan verklaren. De clubs zijn dus, voorzichtig aan, actiever aan het worden in social media.

Het aantal clubs dat Twittert in de Eredivisie is flink toegenomen van 11 naar 15 in de afgelopen 9 maanden. Ook bij Facebook zien we deze enorme groei: alleen bij Feyenoord van ruim 19.000 naar 23.000 in twee maanden (en maanden waarin bijna niet werd gevoetbald). De conclusie lijkt dan ook gerechtvaardigd dat de clubs eindelijk social media hebben ontdekt en dat de fans graag volgen.

Nu wordt het van belang om de social media ook inhoudelijk goed in te zetten: alleen de artikelen van de website doorzetten is niet voldoende en zeker niet "social". Toch is dit wat veel clubs doen. Vergelijk bijvoorbeeld Ajax eens met Feyenoord en je ziet het verschil in aanpak. Overigens geldt voor Ajax dat de club vanuit de supportersvereniging een nog betere social media dekking krijgt met Ajax Life. Actief worden op social media vraagt een integrale aanpak en vertrouwen van de spelers, de technische staf en het bestuur. Samenwerking met de supporters(vereniging) vervolmaakt het ideaalplaatje. Daarnaast is anno 2011 een mobiele site en een goede app een vereiste. Dat lijkt me een mooi onderwerp voor een volgend onderzoek.

Hierbij de mooie infographic van LewisPR:

infographic eredivisie 2011