Online voetbalnetwerk Zamante zet voet op Nederlandse bodem (2/2)

Gisteren zette het online voetbalnetwerk Zamante voet op Nederlandse bodem en trapten we op Sport28 af met Kurt Tuypen - communicatieverantwoordelijke in Nederland. In deel twee gaan we dieper in op de plannen van Zamante met de Nederlandse voetbalwereld. Kent Zamante concurrenten, hoe wordt Zamante gefinancieerd en wat zijn de toekomstplannen?

Wat zijn de plannen voor Nederland?
Zamante wil graag ook in Nederland een referentie worden voor de semi-professionele en amateur voetbalwereld. We willen dat bereiken door continu activatie in de voetbalwereld en samenwerkingen met partners. We hebben reeds een aantal belangrijke partners voor content en media en deze willen we voor het eind van dit jaar nog verder uitbouwen. De Nederlandse markt is bijna 3 keer zo groot als de Belgische maar concrete cijfers plakken we er niet op qua aantallen. Het belangrijkste is dat de voetbalwereld voldoende toegevoegde waarde ziet in het platform en dan volgt de rest wel.

Wat zijn concurrenten van Zamante? KBVB? Facebook?
Een niche sociaal netwerk voor de voetbalwereld bestaat nog niet echt. Er zijn wel enkele sites waar je een voetbalprofiel kan creëren maar daar ontbreekt de sociale dimensie van elkaar volgen en op de hoogte houden. Wij zien dan ook geen concurrenten, eerder partners om mee samen te werken. KBVB en KNVB kunnen via ons ook berichten verspreiden naar de actieve voetbalwereld. Facebook is een netwerk van vrienden, wij gaan echt enkel over voetbal. Zamante kan ook de RSS feed van partnersites met voetbalnieuws integreren zodat leden op één plaats al het voetbalnieuws hebben van alle kanalen. We gaan eerder samenwerkingen zoeken dan elkaar beconcurreren. We kunnen elkaar groter maken en we geloven sterk in het idee van meer gerichtere sociale netwerken zoals LinkedIn met hoofdzakelijk business profielen.

Hoe wordt Zamante gefinancierd? Investeerders of partnership? Wat is de toekomstvisie hierin?
Zamante is gefinancierd door de oprichters en privé-investeerders. Voor snellere uitbreidingen naar andere landen zijn we aan het praten met potentiele partners die de lancering in een specifiek land voor hun rekening nemen maar tegelijkertijd ook met investeerders die het potentieel van Zamante in een bredere internationale context kunnen plaatsen.

Het business model van Zamante is gebaseerd op 3 pijlers:
- adverteerders: bedrijven die willen communiceren met een actieve voetbalcommunity. We zoeken hier lange-termijn partnerships voor een voetbalseizoen of langer, enkel voetbal-gerelateerde communicatie, waarbij we vooral focussen op brand activation voor een win-win voor onze leden en de adverteerder.
- premium abonnement: inschrijven is gratis, maar er is ook een betaald abonnement (tussen 49 en 149 EUR per jaar, afhankelijk van profieltype) dat toegang geeft tot premium diensten zoals uitgebreid zoeken op speicifieke criteria, checken wie je profielpagina heeft bekeken, contact opname buiten je netwerk, enz.
- op termijn zullen we extra betaalde diensten aanbieden van partners voor onze leden - uiteraard telkens voetbal gerelateerde zaken.

Met afsluitend, wat zijn de toekomstplannen voor Zamante?
We zijn vrij ambitieus: Zamante wil hét voetbalnetwerk, dat de actieve voetbalcommunity met elkaar verbindt, worden: internationaal