Hoe crowdsourcing de fanbinding kan verhogen

Eerder deze week had ik een gesprek met een van mijn collega-ondernemers, die aan de hand van een vrij Vlaamse zegswijze precies de kern van het probleem aanwees waar vele bedrijven zo moeilijkheden mee hebben: “De nulmeridiaan loopt altijd door het gat van je klant” (excuseer mij voor de taal). En ook in de sport is dit zo. Eerder dit jaar beschreef en pleitte Hans Slender voor het fanmaximalisatiemodel , waarbij ‘de fan (de klant) voorop wordt gesteld in de keuzes die gemaakt worden’.

Fanbinding
En daar komt fanbinding in het verhaal. Je kan pas aan een fan geld verdienen als die bereid is zijn geld aan jouw club te geven, en dat doet hij pas als hij zich verbonden voelt met jouw club. Een van de manieren om fans aan je te binden is om ze unieke ervaringen te laten beleven. Nog beter is om ze te laten bijdragen aan je club zodat ze zich nauw betrokken voelen. RSC Anderlecht heeft daartoe een interessante actie op poten gezet: Song4RSCA.



Ik heb al heel wat crowdfunding-initiatieven gezien in de sport (ik denk aan Supporters Steunen Feyenoord) maar ik heb nog niet veel clubs op dit niveau crowdsourcing zien toepassen. Of misschien wel: een paar jaar geleden organiseerde Cercle Brugge een wedstrijd voor studenten, waarbij deze de opdracht kregen het nieuwe officiële shirt te ontwerpen.

Voor fans, door fans
Nu, wat doet RSC Anderlecht juist: met het filmpje raken ze alvast de juiste snaar, en vanaf dan kunnen fans meeschrijven aan een nieuwe hymne. De melodie en het refrein staan vast en aan de fans wordt gevraagd om voor de tekstuele inhoud van het couplet te zorgen. Uit deze inzendingen (tot nu toe 1255) wordt dan het nieuwe lied samengesteld. De promotie start op Facebook met een tab speciaal voor deze actie die fans naar de website www.song4rsca.be stuurt. Persoonlijk vind ik het een zeer mooi initiatief met de juiste insteek: voor supporters, door supporters. Een aanpak die –op de juiste manier toegepast- met zekerheid vruchten afwerpt. Ik ben alvast benieuwd naar het resultaat, want RSC Anderlecht plant ergens in september de grote zangprémiere te houden. Als dit opgepikt wordt door de fans, wordt dit meteen een mooie benchmark voor crowdsourcing in functie van fanbinding!