4 opvallende feitjes over FC Barcelona - Bayern München

Vanavond kijken voetbalfans massaal uit naar misschien wel de mooiste wedstrijd van het seizoen: FC Barcelona - FC Bayern München. In het seizoen 2012-2013 ging de Catalaanse trots (in de onderlinge ontmoetingen) met maar liefst 7 doelpunten verschil onderuit, waardoor het vanavond op zoek zal gaan naar eerherstel. Toch is de wedstrijd #FCBFCB méér dan alleen een wedstrijd op het gras. Zo is het ook een ontmoeting tussen adidas en Nike en is het een strijd tussen twee clubs die beiden voor 'global domination' gaan. Daarnaast werden de verhoudingen begin deze week al via Twitter op scherp gezet, terwijl de thuisploeg al vooruitblikte op de sfeeractie van vanavond.

1) Ludieke strijd op Twitter  

De verhoudingen tussen beide clubs werden maandag via Twitter even op scherp gezet. In een conversatie tussen de communitymanager's van beide clubs werd op een ludieke manier al een kleine strijd buiten het veld gevoerd. FC Bayern begon met het delen van een filmpje op de training, waarop FC Barcelona reageerde met dat kunnen wij ook, gevolgd door een filmpje met Neymar en Messi. Een kleine Twitterfittie volgde waarop beide clubs op een sportieve manier eindigden met een succeswens. De fans konden de conversatie wel waarderen, want de tweets werden elk duizenden keren geretweet en gefavorite. 

2) Beide clubs gaan voor 'global domination'

Dat het bereik van zowel FC Barcelona als Bayern München verder gaat dan de eigen landsgrenzen, is geen onbekend verhaal. De website van FC Barcelona is te lezen in 9 verschillende talen (Arabisch, Catalaans, Chinees, Engels, Frans, Indonesisch, Japans, Portugees en Spaans), terwijl ook de website van Bayern in 9 talen wordt weergegeven (Amerikaans, Arabisch, Beiers, Chinees, Duits, Engels, Japans, Russisch en Spaans). Op Twitter richt Bayern zich op vier verschillende kanalen (Official / Duits, Engels, Spaans en VS), terwijl Barcelona voor elke taal een aparte kanaal heeft.

Het gaat echter nog verder dan enkel het 'online verkeer'. FC Barcelona stelt met zijn eigen TV-kanaal Barça-tv al items beschikbaar in meerdere talen (o.a. Spaans & Engels), terwijl FC Bayern München sinds kort ook een Spaans kanaal heeft gelanceerd. Niet zozeer gericht op de Spaanse fans, maar met name op de Spaanstalige fans in de Verenigde Staten. De club uit Beieren ziet dat er voornamelijk bij de zogeheten Hispanics  nog terrein te winnen is. De reden om met het Spaanstalige televisienetwerk Univision  een overeenkomst te sluiten, waarin items van FCB.tv zowel online als via de TV-kanalen gedeeld worden. Dit zorgt ervoor dat FCB.tv  momenteel in drie talen te bekijken is: Duits, Engels en Spaans. Het blijft echter niet alleen bij het delen van beelden: zowel Bayern als Barcelona openden vorig jaar bijv. een kantoor in New York om vanuit daar de fanbase beter te kunnen bedienen. De absolute topclubs gaan allebei voor 'global domination'.

3) FC Barcelona stoomt fans klaar voor sfeeractie

Camp Nou is vanavond de eerste speelhaven voor de tweestrijd tussen beide voetbalgiganten. Wie voor het eerste fluitsignaal afstemt op de wedstrijd, zal getuige zijn van een prachtige sfeeractie bij de supporters. 94,000 cards will be laid out in the Camp Nou with a message for all of Europe: We are ready and the years of the four Champions Leagues won in the past (1992, 2006, 2009 and 2011). De actie is al via de kanalen van FC Barcelona aangekondigd met onderstaand filmpje. 

4) Wedstrijd buiten het veld: Nike versus adidas

De ontmoeting tussen FC Barcelona en FC Bayern München, zal ook een strijd worden tussen respectievelijk Nike en adidas. Gisteren kon Nike al tevreden terugkijken op de eerste CL-ontmoeting (Juventus [Nike, volgend jaar adidas] won van Real Madrid [adidas]), maar de marketeers van beide brands zullen vanavond opnieuw met grote spanning voor de buis zitten. Nog geen week geleden werd bekend gemaakt dat Bayern München een superdeal heeft gesloten met adidas. Ondanks het contract nog vijf jaar doorloopt, hebben beide partijen verlengd tot en met 2030. Adidas zou voor de extra 10 jaar zo'n 900 miljoen euro op tafel leggen. De nieuwe deal is grotendeels het gevolg van de superdeal dat Manchester United met adidas afsloot (zo'n 1 miljard euro in 10 jaar). Door het astronomische bedrag dat The Red Devils  van het Duitse sportmerk ontvangen, lijken andere clubs ook steeds meer geld van hun kledingsponsor te verlangen. Het zal daarom niet lang duren voordat FC Barcelona bij Nike voor een verhoging gaat aankloppen, waardoor ook het Amerikaanse sportmerk het budget waarschijnlijk op moet gaan schroeven. 

Een opvallend detail in de merkenstrijd: FC Barcelona-sterspelers Lionel Messi, Luis Suárez, Xavi, Jérémy Mathieu, Ivan Rakitić en Jordi Alba staan allen individueel onder contract bij adidas. Terwijl bij FC Bayern München o.a. Franck Ribéry, Mario Götze, Medhi Benatia Jêrome Boateng en Robert Lewandowski op Nike-kicksen spelen. Laatsgenoemde gaat daarnaast met een speciaal masker vanavond spelen. Dit liet hij voor het eerst op Twitter weten met - hoe kan het ook anders - zijn persoonlijke sponsor Nike duidelijk in beeld. 

ZIE OOK: 


Foto: @Barcelona_HD