5 bijzonderheden over de nieuwe gratis sportzender: Ziggo Sport

Vorige week kwam het AD met het opvallende nieuws naar buiten dat kabelaar Ziggo en betaalzender Sport1 een 'gratis sportzender' gaan lanceren. Met ruim vier miljoen klanten (Ziggo) en een groot aantal uitzendrechten (Sport1) kan de Nederlandse sportmarkt rekening gaan houden met eenserieuze speler. Toch zullen niet alleen rechtenhouders zoals FOX, NOS of SBS het nieuws met veel belangstelling volgen. Het lijkt véél verder dan dat te gaan en voor een 'revolutie' in het sportmedialandschap te gaan zorgen. Van een strijd tussen kabelaars en telecombedrijven tot een schaakspel van mediamagnaat John Malone, van een juridische strijd over CL-rechten tot het mogelijk verdwijnen van schaatsen op het open net, en van het creëren van een 'Netflix voor de sport' tot het groter maken van Eurosport. Daarom een terugblik met 5 bijzonderheden over de nieuwe Ziggo Sport-zender.

Schaakspel John Malone

Het meest opvallende aan het nieuws is dat het deze keer niet om een strijd tussen twee tv-zenders gaat, maar het op een 'hoger en internationaal niveau' wordt uitgevochten. De grote partij achter de aankondiging van de zender is namelijk Liberty Global, een van de grootste kabelbedrijven ter wereld. De Amerikaanse kabelreus wordt geleid door John Malone en heeft naast Ziggo & Sport1 ook onder meer Telenet (België), Virgin Media (Verenigd Koninkrijk) en UPC Broadband (Pan-Europees netwerk) in zijn portfolio zitten. Daarnaast is Liberty-voorzitter Malone ook grootaandeelhouder van Discovery Communications, het moederbedrijf van Eurosport dat in juni de uitzendrechten van de Olympische Spelen tussen 2018 en 2024 wist binnen te halen. Het wordt daarom interessant of Eurosport en Ziggo Sport samen gaan proberen om het sportmedialandschap te veroveren en/of dat ze los van elkaar gaan opereren (en in feite gaan concurreren). Verder zal het volgens Frank van den Wall Bake in het AD  niet enkel bij deze twee zenders blijven: Let op mijn woorden: Malone kijkt nu al naar het WK voetbal. En naar het complete SBS. Voor die grote meneer is dat een kleine koop.” 

'Een soort tweede Eurosport'

De zender probeert zal met een gevarieerd aanbod van sporten gepositioneerd worden als een soort 'tweede Eurosport'. De uitzendrechten van Sport1.nl komen bij de nieuwe zender te liggen, waardoor straks de Spaanse Primera Division, EK-kwalificatiewedstrijden, Golf (PGA & European Tour, alle Majors), Formule 1, Basketbal (NBA), Tennis (WTA Tour, Davis Cup) en Champions League-wedstrijden op de zender te zien zijn. Over de rechten van de Champions League zal waarschijnlijk nog een juridisch steekspel ontstaan, omdat enkel SBS de rechten heeft om de wedstrijden van het miljoenenbal op het open net uit te zenden. De vraag is echter of de nieuwe zender straks als 'open zender' wordt beschouwd, aangezien het enkel beschikbaar zal zijn voor Ziggo-abonnees. De zender is voor abonnees gratis toegankelijk, waarbij men geen extra toelage hoeft te betalen en volgens de eerste berichten ook geen stijging zal komen in het abonnementsgeld. Het zal dus een zender worden om twijfelaars over de streep te trekken en de huidige klanten te kunnen 'pleasenmet een mooie nieuwe sportzender. Tevens wordt de huidige Sport1-klant zonder Ziggo ook niet verplicht om aan te sluiten bij de kabelaar: de betaalzender blijft ook bij concurrerende kabelmaatschappijen nog beschikbaar. 

ZIE OOK: Megadeal IOC: Olympische Spelen in heel Europa naar Eurosport en Discovery

Gaat KPN in de tegenaanval met Schaatsen?

Desondanks opent Liberty Global met de aankondiging van de zender direct de aanval op KPN. Frank van den Wall Bake laat in dezelfde krant weten dat de Nederlandse telecombedrijf mogelijk met een reactie komt: Die is hoofdsponsor van het Nederlandse schaatsen. Misschien is hun tegen­zet om die sport straks exclusief aan háár abonnees aan te bieden.” Dit heeft tot gevolg dat het schaatsen straks wellicht niet meer op de NOS te zien is (op de samenvattingen na), maar enkel op een zender voor KPN-klanten. Uiteraard zal dit de sport en sportliefhebber geen goed doen, maar een tegenreactie van KPN is niet uit te sluiten. Het gaat daarnaast nog verder dan een ledenstrijd tussen KPN en Ziggo: ook Australiër Rupert Murdoch (eigenaar van FOX Sports) zal de hete adem van de Amerikaan steeds meer in zijn nek voelen. Verwacht wordt dat Ziggo Sport zich mogelijk ook gaat inmengen om de rechten van de Premier League, waardoor ook FOX Sports moet gaan oppassen dat het zichzelf niet in de vingers snijdt. 

Netflix van de Sport

Volgens Marcel Beerthuizen, CEO van Bigplans, is de nieuwbakken zender ook bezig om een nieuwe manier van sport kijken te introduceren: Een soort Netflix Sport. Dat gaat gebeuren, daar is men nu al mee bezig.” In plaats van een voorgeselecteerd aanbod van sportprogramma's uit te zenden op het televisiekanaal, is het dan mogelijk om zelf een sport uit te kiezen. Met name in het weekend zou je dan bijvoorbeeld kunnen switchen tussen een Formule 1-wedstrijd of een voetbalwedstrijd in de Primera Division. Geheel nieuw is dit uiteraard niet: zo probeert Next Generation Sports Network (NGSN) in de Verenigde Staten hetzelfde. Abonnees kunnen daarbij kiezen tussen bijvoorbeeld een wedstrijd uit de Eredivisie of Russische Premier League. Desalniettemin zou het voor Nederlandse begrippen iets bijzonders zijn, omdat wij 'sport on demand' kijken nog niet gewend zijn.

Ziggo haalde al eerder 450.000 kijkers voor oefenduel Ajax

Dat Ziggo exclusieve sportcontent aanbiedt aan zijn abonnees is al eens eerder gebeurd. Op zaterdagmiddag 10 januari 2015 speelde Ajax om kwart over 3 's middags een oefenwedstrijd tegen FC Schalke '04. Ondanks het ongunstige tijdstip, de wedstrijd enkel voor Ziggo-abonnees te bekijken was en op een onbekende zender werd uitgezonden (zender 12) trok de wedstrijd zo'n 450.000 kijkers aan. Een unicum aangezien het aantal kijkers voor oefenwedstrijden veelal aanzienlijk lager liggen. Zo trok in dezelfde week Feyenoord - FC Emmen op FOX Sports zo'n 70.000 kijkers. Met de partnership met Ajax - dat loopt tot en met 2019 - wordt het daarom ook interessant wat de kabelmaatschappij met de sportzender nog meer in petto heeft. Eén ding lijkt daarbij zeker: mocht het ook exclusieve content van Ajax aan kunnen bieden, dan wordt de aantrekkingskracht van Ziggo - naast de sportzender - voor een aantal miljoenen fans alleen maar groter.

ZIE OOK: Het exclusieve oefenduel Ajax - Schalke 04 trok bij Ziggo en UPC meer dan 450.000 kijkers


Bronnen: TotaalTV (1), TotaalTV (2), Emerce, Volkskrant, Sport & Strategie, AD (1), AD (2) - Foto: @NBSchaatsteam