5 opvallende sportinnovaties van CES 2015

Sport en technologie zijn al lang geen aparte werelden meer. Technologie komt tot wasdom in de sport en de sport ziet met technologie mogelijkheden om de sport beter, gezonder en eerlijker te maken. Op de grootste elektronicabeurs ter wereld, CES, hebben sport en technologie vanaf dit jaar zelfs samen een eigen ruimte, 'Sports Tech Marketplace', en dat heeft een aantal indrukwekkende presentaties opgeleverd.

De belangrijkste trend van CES 2015 is dat alles slim en connected wordt. Huishoudelijke apparaten (koelkast, verwarming en licht) en (zelfrijdende) auto's maar ook (sport)kleding. Slimme kleding van shirts tot schoenen en handschoenen tot helmen worden voorzien van sensoren. De sporttrend voor 2015 is dat technologie ook echt draagbaar wordt. De bestaande technologie wordt mooier, kan meer, en gaat uit het zicht verdwijnen.

Lees ook: de vijf sporttrends voor 2015 door Gijsbregt Brouwer

Blackbox

Komend jaar is hoofdletsel voor de sport (op medisch gebied) één van de grootste zorgen. De impact en gevolgen van hoofdletsel heeft de sportwereld (met name in de Verenigde Staten bij American Football) wakker geschud. Een claim van voormalig NFL-spelers kwam op meer dan 750 miljoen dollar. En ook in Europa klinken geluiden dat bij een kwetsuur aan het hoofd direct ingegrepen moet worden. FIFA staat voor een rustpauze van drie minuten maar sportartsen stellen dat in die beperkte tijd niet kan worden vastgesteld of de speler fit is om door te gaan. Een kleine sensor genaamd BlackBox moet uitkomst bieden. De chip zit verwerkt in een hoofddoek of helm en meet de impact van bewegingen/ krachten/ klappen op het hoofd. Aan de buitenzijde zit een kleine LED-lamp voor het signaal groen/ oranje/ rood. Artsen kunnen direct de gegevens uitlezen en analyseren. (Verge - lees meer)


Sony

Om de pols of in het oor, voor een sporter moeten de sensoren makkelijk draagbaar zijn. Sony ziet kansen op en om het hoofd. De Sony B-Trainer is een draadloze headphone waar sensoren (hartslagmeter en accelerometer) in verwerkt zitten. Natuurlijk speelt de headphone ook muziek af en een personal coach geeft aanwijzingen. Niet in het oor dan wel op het hoofd zit de SmartEyeGlass. De uitbreiding voor bestaande brillen brengt een kleine scherm en geeft de ervaring van 16 inch display op twee meter afstand waar statistieken op weergegeven kunnen worden. Handig voor bijvoorbeeld golf, tennis en wielrennen. (Numrush - lees meer)

Under Armour & adidas

De komst van traditionele sportmerken als adidas en Under Armour op CES 2015 laat goed zien dat sport en technologie één zijn. Het Amerikaanse krachtsportmerk kiest er zelfs voor om het nieuwe vlaggenschip UA Record daar te presenteren. UA Record wordt de Under Armour-app voor alle fitness en lifestyle junkies. De app biedt een helder overzicht van alle workouts en legt daar een sociale laag omheen waar foto's, video's, challenges en leaderboards met vrienden kunnen worden gedeeld. HTC wordt strategisch partner en gaat producten ontwerpen die aansluiten op het nieuwe Under Armour Connected Fitness Ecosysteem. Adidas heeft ook niet stilgezeten en heeft een partnership met Interactive Health Technologies (IHT) voor Amerikaanse scholen gesloten. Een gezonde levensstijl begint bij de kinderen. Technologie en wearables helpen bij de bewustwording om te laten zien hoeveel we bewegen en hoeveel noodzakelijk is. Het miCoach training systeem gaat 240.00 kinderen ondersteunen bij de gezonde levensstijl. (Sporttechie - lees meer)

Lees ook: Under Armour’s nieuwe commercial met Gisele Bündchen is uitdagend en innovatief

Tao Chair

De droom van mensen om vet te verbanden voor de TV is een goudmijn voor Tell Sell-producten gebleken. Die droom kan nu werkelijkheid worden met de Tao Chair. Een enorme stoel waar een complete sportschool in verwerkt zit. "Dit concept maakt sporttijd van zittijd." De stoel vangt druk op van de spieren en geeft dan tegengas. In de stoel zitten oefeningen verwerkt die bepaalde spiergroepen in de armen, benen en schouders aanspreekt en inspant. De stoel vangt de druk op en beweegt daarom niet. Een klein scherm aan de zijkant toont het aantal verbrande calorieën. De stoel staat in verbinding met een app en geeft een helder overzicht van de voortgang. Vanuit de luie stoel fit worden!

Garmin

In de trend van slimme kleding (en accessoires) worden horloges veel genoemd. Tientallen zogeheten smartwatches hebben het afgelopen jaar de revue gepasseerd maar zijn allemaal de kring van liefhebbers niet ontstegen. Waar horloges al jaren meer doen alleen maar de tijd weergeven is in de sport. GPS en snelheidsmeter behoren tot de standaard uitrusting en daar komen nu de 'smartfuncties' bij. Garmin presenteerde maar liefst vier series variërend van een platte smartwatch tot een robuust sporthorloge (beide met toegang tot een App Store) en een wearable. Ook Garmin gelooft dat sport meer een lifestyle wordt en dat horloges mensen moeten ondersteunen in een gezond leven. Bijna alle horloges zijn dan ook multi-sport geschikt en geven een overzicht van de activiteiten over een hele dag. Een brede doelgroep vraagt om een brede prijsstelling. Platte smartwatch Vivoactive krijgt een adviesprijs van $250 en $599 voor een Fenix 3. (Garmin - lees meer)

Lees ook: de nieuwste generatie GPS sporthorloges nader bekeken deel 2, de Garmin Fenix 2

Afbeeldingen: Community4BizEnvative - GeekTimes - Liebermann - Strasser - GarminUK